23948sdkhjf

Økologi: Fra niche til norm

500 deltagere debatterer i disse dage fremtidens økologi på den 6. Økologi-Kongres i Odense. På kongressens førstedag var der bred enighed om at sektoren skal fylde mere og bæredygtig produktion skal være i højsædet.
Startskuddet lød onsdag kl. 10, hvor formand for Landbrug & Fødevarer, Michael Brockenhuus-Schack bød velkommen. Og i tråd med kongressens overordnede tema ”Mellem niche og norm” lagde han vægt på, at den økologiske produktion ikke længere er en niche, men en produktionsform, der er kommet for at blive. Salget af økologiske varer i 2008 er steget med hele 28 pct., oplyste han i sin indledning.

Undersøgelser viser, at det kun er få pct. af forbrugerne, der aldrig køber økologisk, hvilket antyder at økologien bevæger sig i retningen af mainstream. Og det giver udfordringer for økologerne, som i højere grad må fokusere på fremdrift og innovation, hvis de vil overleve den hårde konkurrence.

- Det er afgørende, at man forstår at stimulere efterspørgslen, så den vokser i takt med produktionen, var åbningstalens budskab.

Øget fokus på eksport
Efterfølgende fulgte en paneldiskussion med formanden for Folketingets Miljøudvalg, Steen Gade (SF), adm. direktør Carl Aage Dahl fra Landbrug & Fødevarer, direktør for Økologisk Landsforening, Paul Holmbeck, direktør for Arlas danske marked, Lars Aagaard og adm. direktør for Friland A/S, Karsten Dejbjerg.

Der var her bred enighed om, at øge økologernes fokus på eksport, og at det kræver en fælles indsats fra såvel politisk som erhvervslivets side. Arla og Friland blev taget frem som eksempler på nogle succesfulde økologiske eventyr.

Og hvis Danmark skal bibeholde sin position som økologisk foregangsland, er der ikke råd til at sove i timen, understregede samtlige repræsentanter.

Skal starte herhjemme
Men de positive takter skal starte herhjemme, lød det bl.a. fra Steen Gade, der opfordrede til øget indkøb af økologiske varer i den offentlige sektor. Samtidig mener han, at detailhandlen har et ansvar for at øge det økologiske udbud. Han fremlagde den vision, at branchen i fremtiden kunne danne en 100 pct. økologisk supermarkedskæde.

- Det er vigtigt at passe og pleje nærmarkedet for at skabe grobund for vækst i udlandet, lød opbakningen fra Karsten Dejbjerg.

De spændende synspunkter og erfaringsudvekslinger fortsætter frem til i dag kl. 16.00, hvor bl.a. bæredygtig udvikling og klimahensyn er på dagsordenen.

Økologikongressen er arrangeret i samarbejde mellem Dansk Landbrugsrådgivning, Økologisk Landsforening og Landbrug & Fødevarer.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125