Fødevareminister afviser anklager i kampagnesag
Fødevarestyrelsen afviser blankt at have bøjet sig efter pres fra Coca-Cola i forhold til kampagnen ’Maks. ½ liter’.
Danske børn og unge får alt for mange tomme kalorier fra sodavand og saft. Derfor lancerede Fødevarestyrelsen i januar 2009 kampagnen 'Maks. ½ liter sodavand eller saft om ugen' for at få børn og unge til at drikke mindre sødt.
Der blev i forbindelse med 'Maks. ½ halv liter'-kampagnen udviklet et grafisk design, der gengav en flaske, bobler og en karakteristisk skrifttype, hvor de gennemgående farver var rød og hvid. The Coca-Cola Company henvendte sig til Fødevarestyrelsen angående kampagnen, idet det var Coca-Cola’s opfattelse, at dele af dette grafiske design krænkede Coca-Cola varemærkerne.
Mindre justeringer i grafisk udtryk
Efter at have orienteret vores samarbejdspartner foretog Fødevarestyrelsen kort efter en række mindre justeringer i det grafiske udtryk på hjemmesiden. Det bevirkede, at den Coca-Cola lignende flaske blev ændret. Desuden blev planlagte genopfyldninger med GoCards ikke gennemført i anden og sidste uge af kampagneperioden.
Kampagneaktiviteter og budskaber fortsatte uændret
Kampagneaktiviteter fortsatte som planlagt og budskaber forblev uændret. Kampagnen forsætter, - i øjeblikket med opfølgningskampagnen ’Skwulp’, se skwulp.dk.
- Fødevarestyrelsen har ikke interesse i at fremhæve eller hænge firmaer ud. Kampagnens formål er at gøre børn og voksne bevidste om at begrænse indtaget af sodavand og saft, lyder det afsluttende i meddelelsen.
Kilde: Fødevarestyrelsen