23948sdkhjf

Fødevaretendenser for 2010 peger i forskellige retninger

Energidrikke med dobbelt så meget koffein som tidligere og opkvikkende stoffer i slik og læbepomader vil vi se meget mere til i 2010.
- Der er næsten ingen grænser for, hvad man kan finde på. Energi er kommet for at blive, og når først den europæiske lovgivning løser op for brugen af vitamin- og energiberigede produkter, vil man se vitaminberiget fastfood, siger Jesper Østergaard, adm. direktør for 7-Eleven på baggrund af sine oplevelser fra den amerikanske fødevaremesse Nacs.

Forbrugerne bliver i det kommende år enten endnu mere prisbevidste eller kvalitets-, miljø- og økologibevidste, end de i forvejen er, vurderer Lene Toft Johansen, projektkonsulent i Landbrug og Fødevarer og tovholder for organisationens Trend- og Innovationsforum.

Supermarkederne kommer også til at positionere sig i det nye år. Allerede i 2009 har man set, hvordan bl.a. Coop markedsfører sin ansvarlighed i forhold til klima og etisk handel, mens andre indgår alliancer, f.eks. danner Rema 1000 par med Gram Slot, der leverer økologiske produkter til kæden.

Minimad, superlækkert lavet og indpakket, bliver en hot fødevaretendens i 2010, vurderer Birthe Linddal Hansen, strategisk planner, Recommended, Danmarks næststørste reklamebureau.

Hun mener også, at klimavenlig mad vil rodfæste sig næste år i forbrugernes efterspørgsel, og at vi får endnu mere økologi i det nye år.

Merete Myrup Christensen, ernæringschef i Arla Foods tror, at det som fødevareproducent bliver vigtigt at være meget ærlig og åben om virksomheden og produkterne for at skabe den nødvendige troværdighed over for forbrugerne i 2010.

Kilde: Børsen

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094