Mælkeskepsis præger danskernes indkøbsvaner
Danskernes mælkeskepsis og nye vaner får mælkesalget til at dale. Årsagen er blandt andet en livsstilsbog, der beskylder mælken for at være årsag til allergi.
Marketingsdirektør Jesper Friis hos Arla fortæller til Politiken, at det ikke længere er nok, at mælken er tilgængelig, i dag skal der knyttes en særlig historie til mælken, for at den sælger.
Forbrugerne vil have lækre produkter – det vil sige produkter, hvor der er kælet for detaljen, og der er tænkt over alt lige fra temperatur til emballage. Men selv i fine flasker og med en nostalgisk historie tilknyttet, så siger mange danskere i dag nej tak til mælken.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger vs. Antimælkebølgen
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle bør drikke en halv liter fedtfattig mælk om dagen. Trods denne anbefaling viser en ny undersøgelse af danskernes forhold til mælk, at dette er stærkt præget af antimælkebølgen, hvor man tvivler på mælkens sunde egenskaber.
Undersøgelsen, der er udarbejdet af Gallup for Mejeriforeningen, viser, at det især er konceptet Kernesund Familie, der har sået en mælkeskepsis blandt danskerne.
- Der er ingen tvivl om, at vi er uenige i deres påstande, men i og med, at de får så meget taletid, som de har fået, er det noget, vi er nødt til at være opmærksomme på, siger marketingprojektleder i Mejeriforeningen Lars Witt Jensen til Politiken.
Mælkeskepsisen vækker bekymring hos Arla, men kan samtidig tydeligt aflæses på bundlinen hos Naturli’ Foods, Danmarks største leverandør af sojamælk, rismælk og havredrik, hvor salget over de seneste fem år er steget med 30%.
- Hovedparten af vores kunder er ikke folk, der lider af allergi. Det er livsstilskunder, som har fravalgt komælk. Mere end to tredjedele af vores salg er netop livsstilsbaseret salg, siger direktør hos Naturli' Foods Poul Agger til avisen.
Konceptet Kernesund Familie
Ninka-Bernadette Mauritson står bag livvstilsbogen Kernesund Familie, og i følge hende er mennesket ikke er skabt til at drikke mælk efter spædbarnsstadiet.
I bogen, som har solgt 85.000 eksemplarer, beskyldes mælken for at være skyld i alt fra allergi til kræft.