Bryggerier kæmper for at vinde cider-magten
Cidermarkedet har en værdi på mellem en halv og en hel mia. kr. Nu kæmper bryggerierne for at få forbrugerne til at købe netop deres drik.
Næsten samtidig lancerer Carlsberg en Somersby-tv-kampagne for den nye hyldeblomstvariant.
Cult vil følge trop og forsvare sit brand Mokaï, der allerede findes med smag af hyldeblomst.
Hemmelige nyheder
Royal Unibrew holder fortsat sine nyheder tæt til kroppen, men det forlyder, at de to nyheder hedder Tempt No. 2 og Tempt No. 9 og primært er rettet mod værtshuse, diskoteker og trendy barer.
- Der er ingen tvivl om, at konkurrencen vil blive hårdere med Royal Unibrews entré. På den anden side er der allerede næsten 76 varianter på markedet, der alle sælger over 1.000 liter i dagligvarehandlen og kiosker. Men cidermarkedet vokset stadig, selv om det ikke går lige så hurtigt som i 2008, da vi kickstartede kategorien med Somersby, siger informationschef Jens Bekke, Carlsberg Danmark til Jyllands-Posten.
Til de unge og tjekkede
Royal Unibrev vil med Tempt Cider have fat i unge, tjekkede og nysgerrige forbrugere.
- Hvor andre ciderprodukter fokuserer på bred folkelighed, skal Tempts Cider have en mere elegant og sofistikeret kant, siger marketingchef Torben Nielsen fra The Curious Company, som Royal Unibrew har oprettet specielt til lancering af produkterne.
De seneste to år er cidermarkedet vokset med 190 pct., og cider er i dag en særskilt kategori i detailhandlen, skriver Jyllands-Posten.
Cidermarkedet forventes at vokse yderligere fremover, men i et langsommere tempo.