23948sdkhjf

Det sker: Brug mere bioplast

Coca Cola vil fortælle om brugen af flasker af bioplast, og Retail Institue Scandinavia vil tale om miljø og bæredygtighed i dagligvarehandlen.
Der tales og skrives meget om klimaudfordringer, grøn profil og bæredygtighed og om, at Danmark skal være et af de førende lande på området.

Men hvordan går man fra gode intentioner til salgbare produkter i den enkelte virksomhed?

Det kommer der kvalificerede bud på, når Væksthus Midtjylland i samarbejde med bioplastnetværket holder seminar 12. oktober i Randers om, hvordan plastvirksomheder kan komme i gang med eller udvide brugen af ”grøn plast” – såkaldt bioplast - i deres produkter.

Kickstarter nye forretningsområder
- Formålet med seminaret er at få kickstartet nye forretningsområder i virksomhederne. Det er altid nemt at gøre det samme, som andre har gjort, men der er et stort spænd fra ikke at have gjort noget til at gøre noget velovervejet, og vi håber, at dette seminar kan være med til at sætte konkrete projektsamarbejder i gang, siger Henrik Skou Pedersen, der er medarrangør af bioplastseminaret.

Bioplast er kort fortalt plast udviklet på biomasse, som er en fornybar ressource og selv om produktet stadig er relativt nyt, bruger verdensomspændende virksomheder det allerede.

Miljø og bæredygtighed
I Danmark har Coca Cola f.eks. indført flasker, der indeholder 15 procent bioplast, og på verdensplan er målet at nå to mia. bioplastflasker alene i år.

På længere sigt skal flaskerne bestå af 100 procent bioplast. Det vil en repræsentant for Coca Cola blandt andet fortælle om, ligesom Retail Institue Scandinavia vil oplyse om miljø og bæredygtighed i dagligvarehandlen, mens Teknologisk Institut og AgroTech vil komme med eksempler på innovative projektsamarbejder mellem virksomheder og vidensinstitutioner.

Læs mere om arrangementet .
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093