23948sdkhjf

Muslingerne skal åbne sig for danskerne

Vilsund Blue lægger et stort arbejde i at åbne de danske forbrugeres øjne for de lokale skaldyr

Vilsund Blue i Nykøbing Mors eksporterer langt størstedelen af sin produktion. Faktisk går hele 92 procent af virksomhedens produkter til udlandet, med Spanien, Frankrig, Tyskland og England som de største eksportmarkeder - efterfulgt af Danmark på en lun femteplads.

- Danmark har udviklet sig pænt de seneste fem år, hvor danskerne er blevet bedre til at spise muslinger, siger Vilsund Blues administrerende direktør, Søren Mattesen.

- Danskerne synes, det er så eksotisk at sidde i Frankrig og spise moules, men når de så kommer hjem, har tilgængeligheden af friske muslinger været et problem. Indenfor de seneste fem år er det lykkedes os at få en fod indenfor ved supermarkedskæderne, hvor vi også har lagt en stor indsats i demoer og promotion. Det er et spørgsmål om, at vi skal have folk til at smage muslinger, for når de har smagt dem, kan de lide dem.

Det er et håb, at muslinger for fremtiden bliver endnu mere udbredt som proteinkilde i køkkener verden over - ikke mindst som konkurrence til det mere CO2-belastede kød, der i dag hober sig op i kølediskene. Men en musling er som bekendt en musling, og derfor må man være kreativ, hvis væksten skal holdes ved lige.

- I fremtiden vil vi nok i højere grad forædle vores produkter. I dag går en stor del af vores salg til industrikunder, og det vil vi fortsætte med, men jeg håber også, at en større del af produktionen direkte til forbrugerne kommer til at ligge her. Vi er selvfølgelig begrænset på mængden af tilgængelige råvarer, og for at imødegå det vil vi udvikle mere på linemuslinger, og også på selve fiskeriet de steder, hvor der er mulighed for det - for eksempel i Storebælt, hvor man ikke har fisket muslinger i 30 år, fortæller Søren Mattesen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08