Nye investorer skal give Sticks ’n’ Sushi succes i London
Sushi-kæden åbner sin første restaurant i London næste år. Succes skal sikres med hjælp fra ny ekspertise i virksomheden
- Vi har fået to personer ind i virksomheden, der i høj grad repræsenterer meget stor viden om det engelske og det internationale marked. Med de to om bord kombineret med den viden, vi har, synes vi, at vi har et godt match, siger Kim Rahbek Hansen, adm. direktør i Sticks ’n’ Sushi til Børsen.
London er kun begyndelsen
I første omgang er det planen at få etableret en levedygtig restaurant i London. Det kan i sig selv blive en udfordring, da konkurrencen på sushimarkedet er langt hårdere end i Danmark. Særligt priserne kan vise sig at blive en stor udfordring for Sticks ’n’ Sushi.
Det skræmmer ikke den danske kæde. I stedet er fokus på de langsigtede muligheder, der ligger i international ekspansion.
- Hvis London går godt, ligger byer som Stockholm, Berlin og Hamborg i næste række, siger Kim Rahbek Hansen.
Danske konkurrenter skræmmer heller ikke
Vækst på det danske sushimarked, som skærper konkurrencen og presser prisen, kan få betydning for få vidtrækkende betydning for forbrugeradfærd og markedet som helhed.
- Den madkultur, der ligger bag sushi, er fast food fra Japans bykultur, hvor man har travlt. Det kan godt være, at der vil komme noget tilsvarende i Danmark. I dag er der stadig et marked i Danmark, hvor man gerne vil betale ekstra. Spørgsmålet er, hvad markedet kan trække i længden, siger professor på Syddansk Universitet, Ole G. Mouritzen.
Det er kæden Dondon, som blandt andet anvender robotter frem for kokke til at fremstille sin sushi, et godt eksempel på. Kæden har planer om at ekspandere i den kommende tid.
- Det danske marked er stærkt voksende. Ellers ville vi ikke kunne åbne så mange butikker lige efter hinanden. For eksempel står vi og skal til at åbne en ny op i København i over morgen. Og vi bliver ved med at åbne nye forretninger op, for vi har en del på tegnebrættet, siger adm. direktør i Dondon, Lars Hyllested.