Fremgang for Merrild trods fald i kaffemarkedet
Merrild Kaffe oplevede i regnskabsåret 2009-2010 en stigning på 64 procent
Årsresultat var 394,9 mio. kr., en stigning på 64 procent i forhold til året forinden, hvor resultat var 240,5 mio. kr.
Hovedparten af væksten kom fra datterselskaber i udlandet. Indtægten fra disse dattervirksomheder var i 2009-2010-regnskabet på 331,8 mio. kr, hvor det forrige år var på 182,2 mio. kr.
Klarer sig godt på et presset marked
Merrilds fremgang kommer på trods af, at kaffemarkedet er i tilbagegang og falder med en til to procent årligt.
På markedet for hverdagskaffe har Merrild over halvdelen af salget. Også nichemarkedet for specialkaffer skæpper godt i kassen hos kaffekoncernen.
- Selv i et vigende marked er det et område, der er i vækst, for selv om folk drikker mindre kaffe, drikker de en lidt bedre kaffe, siger Jan Sterobo, adm. dir. i Merrild Kaffe til Børsen.