Kritik af grøn vejviser
Landbrug & Fødevarer og Dansk Erhverv kritiserer ny vejledning for grøn markedsføring.
Forslaget til en vejledning vedrørende brug af miljømæssige og etiske påstande i markedsføringen, som fremlægges denne måned, har været halvandet år undervejs. I processen er den vokset fra 8 til 38 sider.
Landbrug & Fødevarer har deltaget i arbejdet med at udforme vejledningen, blandt andet sammen med en række miljø- og forbrugerorganisationer. Resultatet afstedkommer hård kritik fra erhvervslivets interesseorganisationer.
Omfattende dokumentationskrav
Et af kritikpunkterne er forslaget om at offentliggøre dokumentation for påståede miljø- eller klimavenlige egenskaber på en hjemmeside.
- Dokumentationen bør være et anliggende mellem producent og myndigheder, ikke mellem producenter og forbrugere. Der er en masse fortrolighed mellem producenten og dens underleverandører, og hvis man lægger oplysningerne frem, lægger man reelt en del af sin forretning ud til konkurrenterne, siger Jakob Lamm Zeuthen, miljøchef i Dansk Erhverv, til Politiken.
Ønsker virksomheder ikke at offentliggøre materialer kræver det ifølge Forbrugerombudsmanden, at påstanden kontrolleres og godkendes af en uafhængig sagkyndig. Også dette anses for at være et krav forbundet med store omkostninger.
- En uafhængig sagkyndig er en meget stor omkostning for virksomhederne, og desuden er der ikke mange af dem i Danmark. I sidste ende bliver det et valg mellem at afholde udgiften eller helt afstå fra at markedsføre sig på grønne landvindinger, siger jurist Kia Hee Gade, jurist og erhvervspolitisk konsulent i Landbrug & Fødevarer.
Svækker grøn teknologi
Kritikken mod vejledningen fra Landbrug & Fødevarer går også på, at en konsekvens kan blive, at virksomheders grønne profil svækkes.
- Som vejledningen er skruet sammen nu, er der meget store dokumentationskrav, og virksomhederne vil få sværere ved at markedsføre sig grønt og etisk. Dermed bliver incitamenterne til, at virksomhederne investerer i grøn teknologi, mindre, siger Kia Hee Gade.