23948sdkhjf

Tyskland bliver vækstmarked

Tyskland kommer til at spille en central rolle, når de tre store landmandsejede selskaber Arla Foods, Danish Crown og DLG jagter øget vækst i 2011.
De tre selskaber har allerede påbegyndt bølgen af opkøb, og der bliver sat yderligere turbo på væksten i 2011. Det skriver Børsen i dag.

Arla har som mål at løfte sin omsætning med 50 pct. over de næste fem år til ca. 75 mia. kr. og i den forbindelse annoncerede Arla kort inden jul en fusion med tyske Hansa-Milch. I denne uge kom endnu en udmelding om opkøb, denne gang af det svenske ostemejeri Boxholm.

- Opkøb er vigtige for at føre strategien ud i livet. Der vil kommer flere store og små på både vores kernemarkeder og vores vækstmarkeder. Det har det med at komme i bundter, og mon ikke der kommer noget igen inden så forfærdeligt længe, siger Arlas topchef Peder Tuborgh til avisen.

Danish Crown annoncerede i oktober sidste år købet af Tysklands fjerdestørste slagterivirksomhed D&S Fleisch, hvilket netop er blevet godkendt af EU’s konkurrencemyndigheder. Men den danske slagterikoncern vil mere i Tyskland og har indledt jagten efter kapacitet til produktion af mere værdiforædlede produkter, oplyser Børsen.

Også Danmarks største korn- og foderstofproducent DLG holder fokus på vores naboland i syd.

- Hovedudviklingsmarkedet for os er Tyskland, og det vil også have vores fokus i 2011. Tyskland har udviklet sig til at udgøre ca. halvdelen af DLG-koncernens omsætning, og den balance er tæt på at tippe, siger Asbjørn Børsting, adm. direktør i DLG.

Han tilføjer, at det pt. er muligt at foretage rationelle køb i Tyskland , som ikke er lige så konsolideret som herhjemme. Og så er Tyskland jo rent geografisk lige på den anden side af "DLGs hoveddør".
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109