Tyskland bliver vækstmarked
Tyskland kommer til at spille en central rolle, når de tre store landmandsejede selskaber Arla Foods, Danish Crown og DLG jagter øget vækst i 2011.
Arla har som mål at løfte sin omsætning med 50 pct. over de næste fem år til ca. 75 mia. kr. og i den forbindelse annoncerede Arla kort inden jul en fusion med tyske Hansa-Milch. I denne uge kom endnu en udmelding om opkøb, denne gang af det svenske ostemejeri Boxholm.
- Opkøb er vigtige for at føre strategien ud i livet. Der vil kommer flere store og små på både vores kernemarkeder og vores vækstmarkeder. Det har det med at komme i bundter, og mon ikke der kommer noget igen inden så forfærdeligt længe, siger Arlas topchef Peder Tuborgh til avisen.
Danish Crown annoncerede i oktober sidste år købet af Tysklands fjerdestørste slagterivirksomhed D&S Fleisch, hvilket netop er blevet godkendt af EU’s konkurrencemyndigheder. Men den danske slagterikoncern vil mere i Tyskland og har indledt jagten efter kapacitet til produktion af mere værdiforædlede produkter, oplyser Børsen.
Også Danmarks største korn- og foderstofproducent DLG holder fokus på vores naboland i syd.
- Hovedudviklingsmarkedet for os er Tyskland, og det vil også have vores fokus i 2011. Tyskland har udviklet sig til at udgøre ca. halvdelen af DLG-koncernens omsætning, og den balance er tæt på at tippe, siger Asbjørn Børsting, adm. direktør i DLG.
Han tilføjer, at det pt. er muligt at foretage rationelle køb i Tyskland , som ikke er lige så konsolideret som herhjemme. Og så er Tyskland jo rent geografisk lige på den anden side af "DLGs hoveddør".