23948sdkhjf

Arla udfordres af svensk mejerikoncern

Skåne Mejeriers målsætning er en omsætning på en mia. kr. på det danske marked.
I 2009 indgik Skåne Mejerier en aftale med Dansk Supermarked om at levere billigmælk. Den svenske virksomheds plan er nu både at øge salget af mejeriprodukter, blandt andet via. salg af mere eksklusive mejeriprodukter.

- Det omfatter både mælk, juice og andre mejeriprodukter. Der er lang vej endnu. Men vi ser gode muligheder for med vores placering i Malmø at øge afsætningen på det danske marked, hvor Arla Foods har en meget stor markedsandel, siger Björn Sederblad, adm. direktør i Skåne Mejerier.

Udsigten til øget konkurrence på markedet for mejeriprodukter får ikke Arla Foods til at ryste på hånden. Marketingsdirektør ved Arla Foods, Jens Mondrup, giver over Jyllands Posten udtryk for, at den konkurrence, som en ekstra aktør medfører er med til at udvikle Arla.

Kvalitetsprodukter med dansk mælk
Skåne Mejerier har også som mål at sikre sig leverancer fra danske mælkeproducenter i løbet af 2011. Dansk produceret mælk ses som en forudsætning for at tiltrække kunder til de mere eksklusive mejeriprodukter.

Produktionen vil i udgangspunktet ske på de skånske mejerier, men kan på sigt rykkes til Danmark.

- Mælk fra Sjælland kan forarbejdes hos os i Malmø og sendes retur til det danske marked. Fra Jylland/Fyn vil det være oplagt at producere hos en lokal samarbejdspartner. Vi vil gerne helt ind på det marked med kvalitetsprodukter, der har merværdi og en synlig sporbarhed for, hvorfra mælken kommer, forklarer Björn Sederblad.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097