Få danskere handler dagligvarer på nettet
Kun et fåtal af de danske forbrugere køber dagligvarer ind på nettet, røber en undersøgelse baseret på tal fra 2010.
I samarbejde med TNS Gallup har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen spurgt 2.152 forbrugere om deres holdninger til netsupermarkeder.
Desuden har styrelsen undersøgt netsupermarkedernes varesortiment, priser og leveringsbetingelser samt foretaget anonyme prøvekøb i udvalgte netsupermarkeder.
Manglende kendskab
Kendskabet til netsupermarkeder blandt danske forbrugere er begrænset. 90 procent af de adspurgte har slet ikke har prøvet at handle i supermarkeder på nettet inden for det sidste år. Og næsten halvdelen af dem (43 procent) kender slet ikke nogen netsupermarkeder.
- Undersøgelsen viser, at mange forbrugere gerne vil handle dagligvarer på nettet, hvis varerne er billigere end i butikkerne. De, der ikke bruger netsupermarkeder, tænker altså mere på varens pris, end på hvor meget tid, transport og slæb man sparer, siger Søren Gaard, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Netop dét, at man sparer tid og kan handle ind, hvor som helst og når som helst, fremhæver de 10 procent af forbrugerne, der bruger netsupermarkeder, som en stor fordel.
Undersøgelsens hovedresultater
- 90 procent har ikke handlet hos netsupermarkeder inden for det sidste år, og 43 procent af disse forbrugere har ikke kendskab til specifikke netsupermarkeder.
- Næsten halvdelen (48 procent) af de forbrugere, der ikke har handlet hos netsupermarkeder, vil overveje dette, hvis varerne var billigere end i almindelige butikker.
- Henholdsvis 39 og 37 procent handler på nettet for at spare tid og på grund af bekvemmelighed, og 36 procent af de forbrugere, der ikke har handlet i et netsupermarked, vil overveje det, hvis de ved, hvornår varerne bliver leveret.
- Til en vis udstrækning ligner netsupermarkedernes handelsbetingelser hinanden. På en række områder, såsom leveringsområde, -frekvens, -metode samt fleksibilitet er der forskelle.
- Prøvekøbene viser, at der i stort set alle tilfælde er overensstemmelse mellem bestilling og den faktiske levering – både når det gælder varernes kvalitet, og hvorvidt man modtager de korrekte varer til den aftalte tid.