Stærkt resultat for Lantmännen i 2010
Alle divisioner viser et positivt resultat for Lantmännen, der er en af Nordens største koncerner inden for levnedsmiddel, landbrug og energi.
- Det er et stærkt resultat, der bekræfter, at de strategier, vi har arbejdede med de seneste par år, giver resultater. I 2010 har vi set stor positiv effekt af vores velgennemførte omkostningsreduktioner, siger Per Strömberg, koncernchef for Lantmännen.
Landbrug
Opdeling af landbruget har haft en positiv resultatudvikling på 167 millioner (-99), hovedsageligt på grund af bedre resultater i Landbrugs Co-operative virksomhed.
- Vi ser en stabilisering i landbruget kooperative virksomhed, men der er stadig et stykke vej at gå, før vi er tilfredse, fortsætter Per Strömberg.
Maskiner
Det positive driftsresultat for divisionen maskiner fortsætter fra det foregående kvartal.
Årsresultater for divisionen udgjorde 236 millioner (64), hovedsagelig takket være en stærk økonomisk aktivitet i Sverige, som har gavnet salget af entreprenørmateriel, og veludført incitamentsprogram. De nye traktormodeller fra Valtra er blevet godt modtaget i hele Skandinavien og sammenlignet med tidligere år, markedsandele Valtra steg i alle tre skandinaviske markeder.
Energi
Opdeling af Energy's resultat af primær drift udgjorde 125 mio. SEK (105), hvor Lantmännen Agroetanol og Lantmännen Agroenergi trives. Lønsomheden i Lantmännen Agroetanol er stærkt afhængig af ethanolprisudviklingen og prisen på korn. Disse har stået godt i år og er også den fortsatte usikkerhed om fremtiden.
Fødevarer
Fødevarer viser et driftsresultat på niveau med sidste års 784 millioner (789), men udfordringerne i højere råvarepriser lægger fortsat pres på marginalerne i fjerde kvartal.
Bestyrelsen har besluttet at give bonus og supplerende betalinger på 1 procent for landbrugsprodukter og 0,5 procent ved køb af maskiner division i Sverige, der svarer til 95 mio.
- Vi kan ikke læne os tilbage. Vi skal fortsat arbejde med besparelser, samtidig med at skabe profitabel vækst gennem bl.a. ved at opbygge vores brand og arbejde for at blive en slankere og mere fokuseret gruppe, siger Per Strömberg afsluttende.