23948sdkhjf

Publikumsrekord på Ølfestival 2018

Ved åbningstalen advarede ølforfatter Carsten Berthelsen om risikoen for, at forbrugerne har svært ved at finde rundt i et marked med 197 danske bryghuse og 1.600 nye øl på et år

Nye bryggerier skyder frem, og bryggerne eksperimenterer med stile og smage. Ølrevolutionen er ikke ovre. For 20 år siden var markedet anderledes. Torsdag tog 2.300 hul på tre dages ølfestival i København, hvor Carsten Berthelsen holdt åbningstalen.

- Det er noget meget stort, der er sket i vort land. Det der begyndte som en begejstret kommunikation mellem to ølklubber på Sjælland, resulterede i den største triumf, som nogen forbrugerorganisation har haft i dette land, sagde Carsten Berthelsen, ølforfatter og -ekspert ved åbningen af Danske Ølentusiasters Ølfestival.

- Vi er nået ufatteligt langt. Da vi satte skulderen ind under ølfadene i Danmark, skete der noget. Vi fik eksport- og specialøl på hylderne, der blev sat gang i hjemmebryg, og nogle - både professionelle og amatører - fandt ud af, at de kunne leve af denne metier. Nu har vi så 197 bryghuse i Danmark i 2017, hvis vi medtager revl og krat. Og 1.600 nye øl at mæske os med, forklarede Carsten Berthelsen.

Han ser dog også, at succesen kan have en bagside; de "ufattelige tal" kan også risikere at slå denne triumfante ølkultur ihjel. Konkurrencen bliver alt for hård og nyhedsræset så udtalt, at ingen kan følge med. Forbrugerne opgiver foran købmandens hylder og tager det, som hun og han er vant til. Og så ender vi med monopolernes indtog igen.

- Det er ikke mindst Danske Ølentusiasters fortjeneste, at vi kan celebrere en sådan fest. I år er det 20-året for organisationens opståen. Og det er 17 år siden, at vi mødtes - nogle af os - til festival i Remisen på Østerbro i København. Det var den første Festival. Det var en bette fest i 2001. Men det var begyndelsen til det, som visse glade folk kalder Årets 4. Højtid, sagde han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078