Rynkeby lever op til forventningerne
Juicevirksomheden fik i 2010 et resultat før skat på 75 millioner, hvilket svarede til forventningerne ved årets start. I 2011 skal væksten findes på de nordiske markeder.
Resultatet før skat faldt fra 78 mio. kr. i 2009 til 75,2 mio. kr. i 2010. Faldet var dog ventet og resultatet betegnes som tilfredsstillende.
- Det er i overensstemmelse med vores forventninger, og den øgede resultatgrad viser, at vi er lykkedes med vores effektiviseringer og trimning af produktionsapparatet, hvor der er investeret et tocifret millionbeløb også i 2010, siger adm. direktør Jørgen Dirksen.
Gør klar til nordisk vækst
Faldet i omsætningen skyldes primært en planlagt nedgang i lønproduktion, inkl. produktion af private labels. Det sker som led i implementering af ny strategiplan, hvor sortimentssanering skal forberede Rynkeby på at vokse i Norden. Ændringen indebærer blandt andet, at Rigtig Juice-mærket bliver til God Morgen.
Virksomheden har fastholdt markedsandel i Danmark, blandt andet via lanceringer af nye produkter.
På det svenske marked lykkedes det Rynkeby at øge sin markedsandel på juice-området, og som del af den nordiske strategi er virksomheden nu også repræsenteret i Norge og Finland.
Forventer fremgang i 2011
Rynkeby Foods A/S forventer en lille stigning i omsætning og indtjening i 2011.
Det svenske og danske marked forventes at være stabilt, mens der forventes en vis vækst i det øvrige Norden.
De fortsatte prisstigninger på råvarer og dermed større pres på indtjeningen i den hårde konkurrence, forventes bl.a. kompenseret gennem løbende effektiviseringer og sanering af produktprogram.