Forbrugerne har valgt 9 Nøglehulsbutikker
43.000 forbrugerstemmer har afgjort hvilke dagligvarebutikker der i særlig grad har udmærket sig i deres forbrugervejledning om og markedsføring af det fællesnordiske ernæringsmærke, Nøglehullet.
- Det er forbrugerne suverænt, der har udpeget de 9 vindere, ligesom det er forbrugerne, der selv bestemmer, hvad de lægger i indkøbsvognen, siger kontorchef i Fødevarestyrelsen, Else Molander.
Fødevarer med Nøglehullet-mærket lever op til et eller flere krav for indholdet af fedt, sukker, salt eller kostfibre.
Kendskabsgrad på 92 % efter kun 2 år
De seneste tal viser da også, at væksten i omsætningen på nøglehulsmærkede varer stiger langt mere end på andre varegrupper. Allerede sidste år var der mere end 1.000 Nøglehulsmærkede varer på hylderne i dagligvarebutikkerne. Og på to år er kendskabet til Nøglehullet blandt de indkøbsansvarlige forbrugere gået fra 12 % i begyndelsen af 2009 til hele 92 % i marts 2011.
- Vi ved fra vores undersøgelser, at flere og flere forbrugere kender Nøglehullet og rækker ud efter de sundere alternativer som de ernæringsmærkede varer repræsenterer og som dermed gør det nemmere for forbrugerne at spare på fedt, sukker, salt og at spise flere kostfibre og fuldkorn, siger Else Molander.
De 9 vindere
- Hovedstadsområdet – Kvickly, Falkoner Allé 90-94, 2000 Frederiksberg
- Nord, Midt- og Vest-Sjælland – Kvickly, Slotsvolden 7, 4300 Holbæk
- Sydsjælland og øerne – Kvickly, Højbrogade 4, 4800 Nykøbing F
- Nordjylland – SuperBrugsen, Vejgård Bymidte 10, 9000 Ålborg
- Midtjylland, vest – Kvickly, Brogårdsvej 6, 7500 Holstebro
- Midtjylland, øst – Kvickly, Søtorvet 1, 8600 Silkeborg
- Sønderjylland – Kvickly, Jomfrustien 40-44, 6100 Haderslev
- Fyn – Kvickly, Vestergade 167, 5700 Svendborg
- Bornholm – Kvickly, Købmagergade 12, 3730 Nexø