23948sdkhjf

Danskerne elsker luksusis

Udbud og salg af luksusis er stigende. Det stigende antal producenter ventes dog at resultere i tilpasninger på markedet.
Efter et katastrofeår i 2010 er issalget kommer godt fra start dette forår.

Særligt dyre luksusis falder i stigende grad i danskernes smag. Salget af alle istyper faldt sidste år, og den gennemsnitlige dansker spiste i 2010 kun 8,5 liter is - det laveste tal i ti år. Undtagelsen var dog kategorien luksusis, hvor de 3 største isproducenter alene solgte 18 % mere. Det skriver Børsen.

Det er en tendens, som har været fremherskende de seneste ti år. Mens den pris forbrugerne betaler for én liter is er steget med 37 %, er de generelle forbrugerpriser til sammenligning kun steget med 20 %.

Udskilningsløb på vej
Ismarkedet er domineret af de tre store producenter Unilever, Nestlé og Premier Is fra Thisted, som tilsammen sidder på 70 % af det danske marked. Antallet af små producenter af special- og luksusis er dog stigende, og det påvirker hele ismarkedet:

- I takt med at forbrugerne vænner sig til de anderledes is, vil de lægge større og større vægt på kvalitet. Og det vil løfte hele ismarkedet, som vil blive præget af en langt større grad af diversitet, siger Leif Nielsen fra Landbrug & Fødevarer.

Leif Nielsen forventer dog også, at der vil ske en tilpasning på markedet, hvor flere af de små producenter tvinges ud af markedet, som det er sket for flere mikrobryggerier. Da markedet for luksusis ikke er båret frem af overforbrug ventes udviklingen dog at tage en anden form:

- Derfor kan vi nok forvente, at de små isproducenter kommer til at opleve en mere blød indfasning, fordi nye spillere stadig vil være forsigtige med at gå ind på markedet, så længe forbruget ikke er kommet op på fordums
højder, afslutter Leif Nielsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078