Johan Bülow dropper fornavnet
Lakridskongen ændrer også smage, logo og emballage
Også lakridskoncernens logo og emballage er ændret, og der er udviklet nye smage. Alt sammen i bestræbelserne på at strømline virksomheden for at forberede den på yderligere ekspansion uden for Europa.
Det skriver Berlingske, som kalder de nye tider for "en forkromet relancering".
Om emballagen forklarer Johan Bülow til Berlingske, at den nye dåse skal være med til at forhindre andre producenter i at bruge emballage, der kan forveksles med Bülows.
Han har selv designet den nye dåse, der er patenteret med særlige mål, indgravering af logo, mere bløde former og 100 procent genbrugt plast.
- Umiddelbart kan vi nu være ret alene med den emballage. Det er kæmpestort, når man har været så kopieret, som vi har, siger Johan Bülow til Berlingske.
Nye markedsandele
Bornholmeren, der begyndte at sælge lakrids i 2007, solgte i 2016 det meste af sin virksomhed - 75 procent - til den svenske kapitalfond Valedo for op imod en halv milliard kroner. Han stoppede som administrerende direktør i 2017 og har nu titlen kreativ direktør i virksomheden.
I en pressemeddelelse peger han på, at lakridsvirksomheden lige siden åbningen på Bornholm i 2007 har haft henvendelser fra og solgt til udlandet.
- Løbende har vi opskaleret vores salg, men nu sætter vi for alvor tempo på vores globale vækststrategi, der skal skabe øget salg og ekspansion og øge kendskabet til den danske lakrids. Vi har solidt fat i vores danske hjemmemarked, og vi har troen på, at vi med vores nye strategi kan erobre nye markedsandele og lære verden at elske lakrids. Blandt andet har vi allerede lukket aftaler med distributører i USA, Canada, Frankrig, Italien og Australien, fortæller Johan Bülow.
Lakrids by Bülow har i dag 25 egne butikker verden over, herunder i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland og Dubai.