Fødevarestyrelsen klar med 18 kontrolkampagner
Ekstra fokus på hygiejne, vildledende markedsføring og kræftfremkaldende stoffer
Der bliver blandt andet ekstra fokus på hygiejne, vildledende markedsføring og kræftfremkaldende stoffer - eksempelvis med spørgsmål som:
- Lover restaurantens menukort mere, end det kan holde?
- Har den mobile kaffesælger på legepladsen mulighed for at få vasket hænder?
- Som forbrugere skal vi kunne stole på, at virksomhederne ikke vildleder, og at de har styr på hygiejnen og fødevaresikkerheden. Derfor er det vigtigt, at Fødevarestyrelsen hvert år udvælger en række områder til ekstra grundig kontrol, så vi kommer hele vejen rundt. Det er med til at sikre, at forbrugerne kan have ro i maven, når de lægger varer i indkøbskurven eller vælger fra menukortet, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.
Gadesælgere udvalgt
I år er mobile gadesælgere valgt ud til en kontrolkampagne. Den virksomhedstype er i stigning, og derfor har Fødevarestyrelsen brug for at kontrollere, om de er registreret og følger regler om blandt andet hygiejne og sporbarhed af fødevarer.
Vildledning i restauranterne er valgt ud for at sætte fokus på, om de råvarer, der fremgår af menukortet, nu også er dem, der serveres.
Salgstekster og slogans på dagligvarer er også i fokus, fordi tidligere kampagner har vist, at en stor del af virksomhederne har svært ved at følge reglerne.
Fødevarestyrelsen besøger årligt omkring 50.000 fødevarevirksomheder i den almindelige smileykontrol. Derudover gennemfører styrelsen hvert år kampagner på områder, hvor der kan være brug for en ekstra indsats.
Læs mere om de 18 kampagner her: Kontrol
Fødevarestyrelsen laver i alt cirka 4.500 kontrolbesøg i forbindelse med kampagnerne og giver vejledning over telefonen til flere end 2.000 virksomheder.