23948sdkhjf

Økologisk mejeri ser nye muligheder

Både convenience-markedet og den kødfrie trend åbner muligheder for Naturmælk

Forbrugernes vaner ser ud til at ændre sig med en rasende fart i disse år. Naturmælk nyder som 100 procent økologisk mejeri godt af den økologiske bølge, som hele tiden får forbrugerne til at købe mere og mere økologisk.

To andre store tendenser i tiden har Naturmælks direktør, Leif Friis Jørgensen, udset sig som dem, der kan give det sønderjyske mejeri vækst: Det ene er det voksende marked for convenience og færdigretter, og det andet er tendensen til, at flere forbrugere spiser mindre kød.

- Man skal være rigtig god til at kende sine muligheder og udfordringer i markedet. Man skal kunne tilpasse sig i en verden, der ændrer sig hurtigere og hurtigere, og vi skal have vores fair share af de muligheder, der er, slår Leif Friis Jørgensen fast.

Det voksende convenience-marked viser sig i flere former og giver det sønderjyske mejeri forskellige nye muligheder.

- Så sent som i aftes, da jeg var i min lokale Brugs her i Sønderjylland, lagde jeg mærke til, at den køledisk, hvor der før lå bøffer og koteletter og den slags, der ligger nu færdigretter. Og heldigvis er der også tegn på, at også inden for dette område, at kvaliteten godt må være i orden. Det giver os muligheder, og når området for convenience vokser, så skal vi have vores fair share af det, siger Leif Friis Jørgensen.

Skal kunne levere halvfabrikata 
Derfor skal Naturmælk være klar til at kunne levere mere indhold i form af halvfabrikata til fødevareindustrien.

- I USA har man passeret det punkt, hvor der produceres flere fødevarer til videre forarbejdning end til detail-leddet. Den udvikling er også i gang her, og en betydelig del af vores omsætning kommer via halvfabrikata til retter eller til måltidskasser, forklarer Leif Friis Jørgensen.

Ud over halvfabrikata til industrien ligger Naturmælks produkter eksempelvis i Aarstidernes måltidskasser, og mejeriet har også fat i cofee-on-the-go-markedet.

- Vi skal kunne agere og have løsninger klar til det, kunderne i de forskellige segmenter efterspørger.

Osten kan erstatte kødet
En anden voksende tendens, som Naturmælks direktør ser muligheder i, er, at mange forbrugere skruer ned for deres forbrug af kød og enten bliver vegetarer eller blot tager nogle kødløse dage om ugen.

- Madlavningen forandrer sig. Vi spiser lidt mindre kød, og hvad for en smagsgiver skal vi så have i maden? Der er ost en rigtig god mulighed at putte i maden. Osten har både proteinerne og er smagsgivende. Det kan også være stegte oste som alternativ til kød i andre retter, siger Leif Friis Jørgensen, der altså vil øge produktionen af ost, men det bliver ikke på markedet for klassiske skæreoste, at mulighederne ligger.

- Vi kommer til at kigge i andre retninger end at lave en rigtig god Danbo - det er der allerede en masse andre, der er dygtige til.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125