23948sdkhjf

Gumlinks strategi koster på bundlinjen

Udflytning af produktionen og opbygning af et globalt netværk belaster tyggegummifirmaet Gumlinks regnskab.
Gumlinks nettoomsætning faldt med 17 % til 479,9 mio. kr. i 2010.

Udviklingen skyldtes, at produktionen til Cadbury Schweppes udfases samt, at selskabets produktion gradvist er udflyttet til tyrkiske Continental Confectionary Company, som Gumlink ejer 50% af.

Resultatet af den primære drift er forbedret, så der i 2010 var tale om et overskud på 25 mio. kr., hvor det i 2009 var minus 31 mio. kr.

Årets resultat var dog forringet og endte med et minus på 57 mio. kr., mod minus 44 mio. kr. året før.

Satsningen på joint ventures krævede store ressourcer og påvirkede årets resultat negativt. Med disse omkostninger og udgifter til nedskrivning relateret til det droppede joint venture i Indien for øje betegner ledelsen resultatet som tilfredsstillende og bedre end ventet.

Transformation af koncernen
Gumlink er i færd med at realisere en ny strategi. Målet er adgang til emerging markets gennem etablering af en global netværksstruktur med joint ventures og lokale partnerskaber, som giver lokal viden om produktion og adgang til distribution på markederne.

I ledelsesberetningen betegens transformationsprocessen som, at ”virksomheden ændrer struktur og karakter fra en stor og murstenstung produktionsenhed i Danmark til et globalt netværk af mindre, skalerbare produktionsenheder”.

Netværksstrukturen indebærer bl.a.aktiviteter i Mexico, Canada og Zimbabwe, hvor enten Gumlink eller moderselskabet Bagge-Sørensen har andele i virksomheder.

I Indien har strategien som nævnt medført omkostninger, idet joint venturen, Gum Pharma, er opgivet. Man udtræder af samarbejdet i løbet af første halvår af 2011, men er på jagt efter en ny partner i landet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064