23948sdkhjf

Klumme: Fra idé til koncept

For den lille eller mellemstore virksomhed kan vejen fra idé til færdigt koncept være lang, og nogle gange får virksomheden slet ikke betrådt vejen. For hvornår holder en idé og hvornår holder den ikke? Og hvordan kommer man fra lille til stor skala?
Af Dorthe Lynnerup, projektleder AgroTech

Produktudvikling er en af de mest udbredte vækststrategier for virksomheder og derfor er det natur-ligvis noget, virksomhederne bruger en del ressourcer på. Ofte er der en ganske stor idérigdom i de små og mellemstore fødevarevirksomheder, men ligeså ofte strander ideerne inden de når ret meget længere end til tanken, eller en løs snak henover frokosten.

Det er der mange gode forklaringer på. En af disse er, at virksomheden ikke altid selv har den fornødne viden til at komme videre og få afprøvet ideen, eller måske kan den ikke få ideen vinklet helt rigtigt. Det kan være en barriere for virksomheden at søge bistand fra eksterne konsulenter, hvis den ikke har tradition for det, eller er usikker på, hvem den skal tage fat i. Der kan også være en forestilling om, at det er alt for dyrt at få hjælp.

Støttemuligheder
Heldigvis er der hjælp at hente og det behøver ikke koste en bondegård. Forsknings- og Innovationsstyrelsen står bag flere støtteordninger, der alle har til formål at øge forsknings-, innovations- og udviklingsaktiviteterne i SMV’erne. Midlet er samarbejde med en videninstitution f.eks. et GTS-institut og et af instrumenterne er en videnkupon.

En videnkupon er et økonomisk tilskud på op til 500.000 kr., som går til videninstitutionen i samarbejdet. Støtten kan dække udgifter til f.eks. rådgivning og sparring, eller køb af viden eller udvik-lings- og innovationssamarbejde, som er forankret i forsknings- og udviklingsaktiviteter på videninstitutionen. Virksomheden selv bidrager til projektet med sin tid.

Innovationstjek som startskud
Det kan være vanskeligt for virksomheden at overskue, hvilke støtteordninger, der findes og hvilke specialister, der kan søges hjælp hos. Et innovationstjek kan være en god start. Her får virksomheden besøg af en innovationsagent fra et af de ni GTS-institutter. Innovationsagenten kortlægger sammen med virksomheden, hvor der er et behov for innovation og anviser de rette partnere til at løse opgaven, alt efter om der er tale om at undersøge finansieringsmuligheder, produktudvikling eller indførsel af ny teknologi, for blot at nævne få eksempler på tiltag. Innovationsagenten vurderer og-så, om den identificerede problemstilling, kan løses under rammerne af en videnkupon.

Konkrete eksempler
Hos AgroTech har vi pt en række videnkuponer i gang på fødevareområdet. Her rådgiver vi om produktudvikling med afsæt i primærproduktion. Igangværende projekter dækker emner som udvikling af kommercielt dyrket havtorn, gourmet frø til madlavning, ansøgning om BGB-mærkning (Beskyttet Geografisk Betegnelse) til dansk kirsebærhedvin, økologisk dyrkning af brøndkarse, udvikling af sødkirsebær produkter og udvikling af et nyt sortiment af salatblandinger. Kendetegnende for alle virksomhederne er, at det er SMV’ere, der brænder for den gode idé, men mangler ekspertisen til at få den ført ud i livet. Her skal lyde en opfordring til at benytte sig af de tilbud, der findes, så
forsknings-, innovations- og udviklingsaktiviteterne i SMV’erne øges til gavn for den enkelte virksomhed og for fødevarebranchen generelt.

Kilde: AgroTech

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065