23948sdkhjf

Solstrålehistorie: Hun har reddet ny emballagekomet

Årets Food Innovator Award gik til kvinden bag bæredygtig omlægning

Arbejdet med et trykkeri, der nu også fremstiller bæredygtig fødevareemballage, sikrede torsdag rådgiveren Gitte Haar den prestigefyldte Food Innovator Award 2019.

Trykkeriet er KLS Pureprint, med afdelinger i Hvidovre og Åbyhøj. Virksomheden hentede i 2012 Gitte Haar ind og bad hende om at være med til at gøre KLS Pureprint til verdens grønneste trykkeri. Hun fik plads i bestyrelsen og titel af udviklingsansvarlig, og har siden da haft en stor andel i virksomhedens overgang fra at være bæredygtigt trykkeri til også at være bæredygtig emballageproducent.

I 2016 præsenterede KLS Pureprint og Gitte Haar en unik, grøn fødevareemballage af karton. Siden 2017 har de været på markedet med TreatBox, som er et alternativ til de såkaldte doggybags - et produkt, der er 100 procent bionedbrydeligt..

De præstationer er blevet bemærket i fødevarebranchen og ikke mindst hos Danish Food Cluster, der hvert år hædrer en dygtig ildsjæl med Food Innovator Award. Årets pris blev uddelt torsdag på konferencen A Great Day for Food Innovation på Møllerup Gods.

- Forretningsfolk, ikke hippier
- Det er altid fedt, at nogen ser, hvad man laver - men ikke mindst er den her pris jo udtryk for, at det er vigtigt at få fokus på fødevareinnovation, sagde Gitte Haar til Food Supply efter at have modtaget det synlige bevis på hæderen, et personligt kunstværk lavet specielt til hende. 

Hun roste KLS Pureprint for at have turdet at gå all in på bæredygtighed - og tage det modige skridt fra at være trykkeri til også at være fødevareleverandør. 

Og i det hele taget har den totale omlægning af virksomheden sikret dens eksistens som selvstændig virksomhed, var hun ikke i tvivl om.

- Ja, jeg har været med til at redde KLS Pureprint, det er helt sikkert. Det siger de også selv, konstaterede Gitte Haar.

Hun var heller ikke bleg for at understrege, at fødevarevirksomheder generelt skal væk fra en hippie-agtig tilgang til bæredygtighed. De skal tænke som benhårde forretningsfolk.

- Man skal begynde med at se på, hvad der er penge i - ikke med sådan noget "feel good"-tænkning. Jo mere, vi tjener på det, jo bedre en verden får vi. For dem, der tjener flest penge, er jo dem, der laver det, folk vil have, sagde hun med tanke på den voksende efterspørgsel på bæredygtige produkter.

- Det at gøre god forretning driver den grønne omstilling, og ikke omvendt, fastslog hun på Møllerup Gods.

Gitte Haar er uddannet agronom og driver rådgivningsvirksomheden Center for Cirkulær Økonomi. Hun var en af ni nominerede til Food Innovator Award 2019.

De øvrige nominerede var:
• Jan Lund, innovation manager, Naturli’ Foods
• Michael Hübertz, grundlægger af Soup Nerds
• Kirsten Tvedemose, medejer af Tvedemose
• Lars Aaen Thøgersen, innovation manager, Peter Larsen Kaffe
• Per Mandrup, direktør, Culinary Institute
• Jens Legarth, direktør, Fermentationexperts
• Lars-Henrik Lau Heckmann, Insect & Protein Technology, Teknologisk Institut
• Peter Toft, ejer, Toft Care

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078