23948sdkhjf

Svag konkurrence hjælper mejerivirksomhed i Afrika

Fan Milk International A/S tjener godt på salg af frosne mælkeprodukter i flere vestafrikanske lande, og kan fremvise endnu et rekordregnskab.
Fan Milk International, der har hovedkontor i Aalborg, har etableret sig som et stærkt brand i Vestafrika gennem salg af frosne yoghurt, is og andre mejeriprodukter.

Mens mange virksomheders interesse for de afrikanske markeder har været ringe, har Fan Milk International opbygget et omfattende netværk af franchises, som aftager virksomhedens produkter. Således har virksomheden i dag forretninger i Nigeria, Benin, Togo, Ghana, Elfenbenskysten, Liberia og Burkina Faso.

Økonomisk er det kun gået en vej for Fan Milk. Nettoomsætningen steg med 22 % fra 633 mio. kr. i 2009 til 772 mio. kr. i 2010. Overskuddet blev 97 mio. kr., en stigning på 21 mio. kr. i forhold til året før. I 2011 forventes en vækst i både omsætning og indtjening på 10-15%.

Økonomisk vækst kan blive en udfordring
Selvom succesen ser ud til at fortsætte kan selskabets direktør, Jens Jørgen Kollerup, uden problem identificere, hvad der kan bremse fremgangen:

- Vores største udfordring er, at folk ikke har ret mange penge i de lande, hvor vores forretning er. Så hvis der pludselig kommer en hel stribe af nye virksomheder med andre produkter herned, så ligger der bestemt en risiko for, at kunderne i stedet bruger pengene på andre ting. Jeg forventer helt sikkert øget konkurrence i de kommende år, siger adm. direktør, Jens Jørgen Kollerup, til Børsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094