Orkla styrtdykkede i Danmark
Fra en omsætning på næsten 1,3 milliarder i 2017 dykkede tallet med 26 procent og landede sidste år på 943 millioner kroner. Det er det laveste niveau siden 2012, skriver erhvervsmediet Finans, som også nævner, at overskuddet i Danmark kom helt ned på 13 millioner kroner mod 102 millioner året før.
I regnskabet peger ledelsen på, at det store dyk i omsætningen primært skyldes, at selskabet i december 2017 gennemførte salget af K-Salat til Stryhns. Orkla har siden da fortsat strukturtilpasningen af sortiment og fabrikker i Danmark - blandt andet ved at sælge varemærket Pastella til Dragsbæk A/S. I den forbindelse fulgte en fabrik i Skovlund i Vestjylland med i handlen.
Orklas portefølje i Danmark omfatter stadig mærkevarer som Beauvais, Den Gamle Fabrik, Bähncke, Fun og Glyngøre. Og koncernen overtog i december sidste år brødproducenten Easyfood i Kolding som et klart tegn på, at nordmændene ikke er ved helt at droppe Denmark.