23948sdkhjf

Supermarkeder sælger mindre kød og mere plantefars

Mens danskerne forbruger mindre fersk kød, er salget af vegetariske produkter steget markant

Danskernes forbrug af vegetariske fødevarer som plantefars, linsebøf og lignende forarbejdede madvarer er tredoblet fra 2012 til 2019.

Samtidig er danskernes forbrug af fersk kød faldet med fem procent fra 2015 til 2018 opgjort i kroner per kunde. Det kommer efter en periode, hvor salget af kød faktisk steg støt i årene 2010-2015.

Det viser tal fra Coop Analyse, skriver Børsen.

Også detailkæde Salling Group, der dækker over blandt andet Føtex, Bilka og Netto, oplever en stigende appetit på de såkaldte vegi-varer.

- Vi ser et begyndende fald i kødsalget, som ikke er årstidsbestemt. Især salget af rødt kød er påvirket.

- Samtidig ser vi en kæmpe efterspørgsel efter vegi-varer, siger Kasper Reggelsen, kommunikationskonsulent hos Salling Group, til Børsen.

Den stigende efterspørgsel på bøffer af linser og ærter kan i den grad mærkes hos Naturli' Foods, der producerer vegi-produkter.

- Vi oplever, at der er en sand madrevolution i gang. Vores salg er i kraftig vækst. Vi har skruet helt op for innovationskraften, siger Henrik Lund, direktør i Naturli’ Foods.

Firmaet har eksisteret som nicheproducent siden 1988, men efterspørgslen tog først fart for to år siden. Nu er Naturli’ Foods i 16 lande og på vej ind i USA.

Selv om danskerne handler flere plantebaserede produkter, oplever Løgimose Meyers-koncernen, der samarbejder med både Salling Group og Coop, at forbrugerne stadig vil have produkter, de kender.

- Kravet er, at man kan levere både en almindelig lasagne og en grøntsagslasagne, der kan stå ved siden af hinanden i køledisken, siger koncernens direktør Jesper Uggerhøj til Børsen.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079