23948sdkhjf

Restaurantkæderne klarer krisen uden problemer

Internationale restaurantkæder som Dunkin’ Donuts, Starbucks og Tacobell skal måske overveje at åbne butikker i Danmark, hvor de internationale restaurantkæder har klaret krisen med bravur.
Antallet af internationale restaurantkæder i Danmark er forholdsvist lavt.

Men sådan burde det egentlig ikke være. En analyse af det danske restaurantlandskab viser nemlig, at det er de store kæder, der klarer sig bedst igennem krisen.

- De største har klaret det ret godt og også langt bedre end gennemsnittet. De har været gode til at omstille sig til krisen, siger analytiker Frank Jensen fra Dansk Aktie Analyse, som har foretaget gennemgangen af regnskaberne, til Jyllands-Posten.

Kæderne udvider og har fremgang
Han har gennemgået de 25 største kæder i Danmark, hvor kun tre kørte med underskud. Det var Cafe Ketchup, Kaffe Ultimo og Selected Service Partners, der blandt andet driver restauranter og barer i lufthavne og motorvejsrestauranterne Monarch.

I den anden ende af skalaen lå McDonald’s, som med en overskudsgrad på 29 procent klarede sig bedst.

Tendensen bekræftes af Horesta.

- Vi kan se, at de, der klarer sig godt, typisk er kædekoncepter. De udvider og har fremgang, siger adm. direktør Katia Østergaard fra Horesta.

Omkostningsniveauet er for højt
Med 83 McDonald's-restauranter, 26 fra Burger King, 7 Domino's pizza og 4 Kentucky Fried Chicken har Danmark dog langt fra lige så mange internationale kæder som i de omkringliggende lande.

- Vi undrer os over, at de internationale restaurantkæder ikke kommer til landet. De laver en markedsanalyse og kommer frem til, at det er et uattraktivt land at etablere sig i. Omkostningsniveauet er for dyrt, siger Horesta-direktør, Katia Østergaard.

Tesen bekræftes måske af, at Pizza Hut nu har lukket kædens tre pizzeriaer i landet. Samtidig er branchens absolut største kæde altså fortsat pæredansk.

Jensen's Food Group, der driver Jensens Bøfhus, kunne fremvise en omsætningen på i alt 800 mio. kr. i 2010. Det gør Jensen's Food Group næsten dobbelt så stor som branchens næststørste, mens McDonald's ligger på en tredjeplads med 320 mio. kr. i årligt salg.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127