23948sdkhjf

Dansk kølegigant præsterer bedste regnskab i koncernens historie

I 2018 vendte den Viborg-baserede kølevirksomhed Tefcold salgsstrategien på hovedet. Virksomheden vragede en mangeårig dansk distributør og overtog for første gang salget af egne produkter i Danmark – præcis på samme måde som i alle de andre lande, Tefcold er aktiv i.

Den nye salgsstrategi har på kort tid vist positive resultater, og Tefcold-koncernen har i det seneste år øget omsætningen med 22 procent. Koncernen består af flere juridiske selskaber, og når resultaterne integreres og konsolideres, kan det samlede Tefcold bryste sig af et resultat før skat på 54 millioner kroner, hvilket er en stigning på 17 procent i forhold til sidste år og den største indtjening nogensinde i virksomhedens historie.

– Vi er superstolte af at kunne levere en vækst på 22 procent og samtidig formå at hæve bundlinjen til et rekordniveau. Resultatet er et tydeligt bevis på, at vores beslutning om at overtage salget på det hjemlige marked var den helt rigtige. Vi har på kort tid opbygget et substantielt kundekartotek i Danmark med mere end 100 store og små kunder, og salget vokser måned for måned, forklarer Jesper Kirkeby Hansen, der er CEO i Tefcold.

Styr på sagerne
Et nødvendigt redskab i Tefcolds bestræbelser på at skabe den nære kontakt til de danske kunder har været en ny og omfattende it-infrastruktur, der gør det nemmere for kunderne at handle de rigtige produkter og samtidig sikrer hurtig levering fra dag til dag.

– Som på alle andre markeder kræver en konkurrencedygtig position på køle- frysemarkedet, at man forkorter værdikæden og digitaliserer så mange processer som muligt. Vi har investeret kraftigt i it og står nu med en stærk platform, der har bidraget til succesen på det danske marked samt årets resultat, forklarer Jesper Kirkeby Hansen.

Et virksomhedsopkøb af engelske Interlevin har udvidet paletten af både kunder og mulige produkter. Sideløbende med indtoget på det danske marked har Tefcold derfor igangsat en langsigtet plan, der skal sikre, at Tefcold introducerer 10 nye produktserier hvert år.

De britiske lagre bugner
Det seneste år har dog også budt på udfordringer, og særligt Brexit har affødt panderynker.

– Brexit har gjort mange af vores kunder i Storbritannien usikre, og for at skabe så meget tryghed som muligt, har vi fyldt vores engelske lagre helt op, så de kan være sikre på levering, hvis det britiske farvel til EU medfører en toldmur. Den store lagerbinding er en kalkuleret risiko for at afhjælpe uroen, siger Jesper Kirkeby Hansen.

De næste år byder på mere af det samme for Tefcold. Et stadig stærkt fokus på mulige it-forbedringer samt en konstant udvidelse af kunde- og produktporteføljen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07