Samarbejde giver nyt liv til dansk peberrod
Det sker i samarbejde med produktudviklere i FoodtureLab på Teknologisk Institut i Aarhus.
- Vi kan se, at markedet bevæger sig i retning af økologi. Især hos de lidt yngre forbrugere, som vi gerne vil have godt i gang med at forbruge peberrod, forklarer direktørerne for Carlsens Foods, Brian og Sarah Peetz Hansen.
Undervejs har der dog vist sig nogle udfordringer i forhold til at udvikle en økologisk variant, der minder mest muligt om det traditionelle produkt.
- Vi har oplevet, at den økologiske variant har en anden smag end de traditionelle produkter. Hvis vi skal tiltrække nye forbrugere, skal produktet smage, som forbrugerne er vant fastslår parret.
Typisk kan et produkts holdbarhed, farve og andre kvalitetsparametre tilpasses ved hjælp af ingredienser og tilsætningsstoffer. Den mulighed findes ikke i samme grad for økologiske produkter. Der må derfor arbejdes med processen og den basale opskrift for at komme i mål.
- Som mindre virksomhed har vi ikke adgang til laboratorier eller den viden, der skal til for at løse denne udfordring. Derfor er vi gået i samarbejde med Teknologisk Institut, forklarer Brian og Sarah Peetz Hansen.
Den velkendte smag
Målet har været at konservere produktet og samtidig opnå den velkendte smag fra det konventionelle produkt.
- Vi har i FoodtureLab kørt en forsøgsrække, hvor vi har udnyttet den konserverende effekt af forskellige fødevaregodkendte syrer. Vi har gennem flere forsøg formået at udvikle recepten således, at smagen stadig er optimal, og produktet er tilstrækkeligt konserveret, forklarer teknisk konsulent Jacopo Valeri fra Teknologisk Institut.
Direktørerne hos Carlsens Food påpeger, at de har fået en klart forbedret smag og farve sammenlignet med udgangspunktet.
- Det næste skridt bliver udvikling af flere spændende nye produkter, som skal hjælpe danskerne med at få øjnene op for denne fantastiske grøntsag, som har rødder i Danmark. Også her forventer vi at få hjælp fra Teknologisk Institut, nævner de.
Hos Teknologisk Institut pointerer Jacopo Valeri, at denne type hjælp naturligvis ikke er begrænset til Carlsens Food. Hvis man som fødevarevirksomhed har en udfordring i sin produktudvikling, fordi man mangler adgang til faciliteter eller viden, kan man altid henvende sig, understreger han.