Premier Is satser på tyskerne
Eksport, effektiviriseringer og øget tilgængelighed er blandt indsatsområderne for de danske isproducenter, som også mærker en stigende interesse for luksusis.
Det fastslår Jesper Uggerhøj, der er direktør for Mejerigaarden i Thisted, som ejer Premier Is, over for Dagbladet Børsen med henvisning til, at firmaet ikke kan vokse sig meget større i Danmark uden at tage markedsandele fra konkurrenterne.
- Eksport udgør for nuværende omkring 10 pct. af vores omsætning, og der ligger uden tvivl en vækstmulighed her. Det er primært eksport syd for grænsen, vi ser på, siger Jesper Uggerhøj, der især fokuserer på de isglade tyskere.
Øget fokus på effektiviseringer
Et andet våben i kampen mod det vigende danske ismarked og endnu en forhindring i form af fedtafgiften er effektiviseringer.
- Vi arbejder konstant med effektivisering af produktionen og investerede sidste år et tocifret millionbeløb heri. Et tilsvarende beløb bliver investeret i indeværende år, siger Jesper Uggerhøj.
Det øgede fokus på effektiviseringer er generelt for branchen, siger Birgitte Dember, der er sekretariatsleder i Dansk Isindustri.
Danskerne vilde med luksusis
Også øget tilgængelighed er et fokusområde. Det ses hos eksempelvis Hjem-Is, som for tiden arbejder med applikationer til de fremadstormende smartphones.
- Vi vil øge vores tilgængelighed, og det kan blandt andet omfatte en udvikling på vores distribution, siger landeansvarlig for Danmark, Anders Brandt- Clausen.
Endelig kan de danske isproducenter glæde sig over, at danskerne fortsat er villige til at betale forholdsvis mange penge for is i luksusklassen.
Det bekræfter både Premier Is, Frisko og Hjem-Is over for Dagbladet Børsen.