Gøgler med sømandschips: Danmark skal bringe butikken i topform
Ikke fordi planerne om et massivt eksporteventyr er droppet, men fordi han er kommet til den erkendelse, at chips-forretningen skal bringes i absolut topform på hjemmemarkedet, inden den for alvor kan blive bredt ud i verden.
I oktober fortalte han i et interview, at han regnede med at være global med sine tangchips om tre år, og den plan er stadig realistisk, mener han.
- Men nu bruger vi lige 2020 på en ny strategi, som handler om at få det hele finpudset i Danmark. Hidtil har jeg bare sagt ja til alt uden at have en strategi og uden at have et overblik.
- For eksempel har vi nogle distributører som sælger vores chips, uden at jeg ved, hvilke lande de havner i. Jeg har været så forblændet af at opnå succes og volumen, at jeg bare har skudt det afsted. Jeg er en sindssygt dårlig forretningsmand, indrømmer Heine Max Olesen.
Gøgleren skal ud i Danmark
Af samme årsag hyrede han sidste sommer den salgsuddannede Troels Brunhøj som sin højre hånd. Det er ikke mindst Troels Brunhøjs opgave at lave en manuel for, hvordan virksomheden bedst tackler hjemmemarkedet, mens udlandet er sat lidt på stand-by.
- Vi har brugt for meget tid på at gribe folk i hele verden; nu vil vi gribe det, der ligger lige for, siger Troels Brunhøj.
- 2020 er dedikeret til den simple forretningsmodel, så vi får skabt et fundament for vækst. Der bliver sat tid af til at dyrke Danmark, og vi sender gøgleren derovre ud i landet for at lave noget larm, tilføjer han og nikker i retning af Heine Max Olesen.
"Larm" indebærer for eksempel, at Heine Max Olesen skal være til stede, når sømandschipsene kommer på hylderne i en ny butik, og at han skal være mere at finde på danske messer end at rende rundt og lave events i Holland. Det er ham, der tegner firmaet udadtil, hans navn står øverst på hver eneste chipspose, og han har arbejdet benhårdt på simpelthen at være sit brand.
- Det med at skabe et brand er i høj grad lykkedes. Vi er virkelig kendte rundt omkring nu, og uden at vi har brugt penge på markedsføring i Danmark. Vi har ikke været ude og banke på én eneste dør - kunderne finder simpelthen selv frem til os, også fra udlandet, fortæller Heine Max Olesen.
Dobbelt op på omsætning
Han gik i gang med at udvikle sine kartoffel- og tangbaserede chips i 2017, efter at han havde solgt sin andel i Nordisk Tang, som han selv havde stiftet og siden fusioneret med Endelave Seaweed. Chipsprojektet, som en konkurrenceklausul ikke spændte ben for, gav helt som forventet underskud i 2017, 2018 og 2019, men nu regner han med, at der med sikkerhed kommer plus på bundlinjen i 2020.
Der er budgetteret med 60.000 solgte poser om måneden i år, men den samlede omsætnings størrelse ønsker Heine Max Olesen og Troels Brunhøj ikke at komme nærmere ind på.
- Men vores 2019-omsætning skulle gerne blive fordoblet i 2020. Og med en fordobling igen i 2021, konstaterer de.
- Jeg regner med, at vi får solgt de 60.000 poser alene i Danmark, hvor det går rigtig hurtigt p.t. Vi har også fået godt fat i Holland, som er det land, der aftager mest uden for Danmark, fortæller Heine Max Olesen.
I efteråret fortalte han i pressen, at han havde landet den hidtil største aftale for sine tangchips. En aftale, der skulle sende chipsene ud i den saudiarabiske supermarkedskæde Lulus cirka 200 supermarkeder og varehuse, og med en værdi på "et mindre tocifret millionbeløb" fordelt på de næste fire år.
Siden har det dog vist sig, at aftalen var knap så nagelfast som først antaget, og der er endnu ikke sendt en eneste pose chips i Lulus retning.
- Det er lærerigt at skulle arbejde sammen med nogen fra Mellemøsten. Og i det hele taget er det én lang læringsproces, det med at finde ud af, hvad vi skal gøre for at blive et globalt brand. Nu gør vi Danmark helt, helt smuk og lækker, og så er vi klar til for alvor at indtage udlandet, opsummerer Heine Max Olesen.