Klumme: Ansvarlighed er den nye X-factor i forsyningskæden
Men er I klar?
Det viser med al tydelighed, at erhvervslivet bevæger sig fra en tidsperiode hvor man frivilligt kunne vælge, hvordan man ville rapportere på sine miljømæssige og sociale aktiviteter og resultater. Det handler nu mere om at integrere bæredygtighed i forretningsstrategien.
Altså fra ”Nice to have” til ”Need to have”.
Jeg har allerede haft den første danske fødevareproducent i røret som var blevet stillet overfor et lignende krav fra deres kunde, endnu en verdensomspændende virksomhed, nemlig Nestlé.
Jeg hører også her, at hvis ansvarlighed ikke er en del af forretningsstrategien, så kan det på sigt betyde at virksomheden ikke længere er en del af leverandørporteføljen. Hvad med din virksomhed – er i klar?
Spørgsmålene som Walmart, eller en hvilken som helst anden global virksomhed kunne finde på at stille er: Hvad er jeres totale årlige udledning af drivhusgasser?
Har i fastlagt offentligt tilgængelige mål for jeres affaldsreduktion? Har i fastlagt offentligt tilgængelige retningslinjer for bæredygtighed for jeres direkte leverandører? Har i en proces for, hvordan i håndterer sociale emner på fabriksgulvniveau?
Hvilke spørgsmål stiller jeres kunder når det gælder ansvarlighed?
Alis Sindbjerg Hemmingsen er forfatter, ekspert og ejer af virksomheden Responsible Procurement. Her har de specialiseret sig i at rådgive alle typer af virksomheder i Ansvarlig Leverandørstyring. Ansvarlig leverandørstyring handler om at minimere eller eliminere risiciene i forsyningskæden, finde sociale og miljømæssige besparelser eller skabe nogle bæredygtige produkter, der skaber omsætningsvækst.
Læs mere om virksomheden på www.responsibleprocurement.dk