23948sdkhjf

Smiley-ordning med flere smil

Fødevarestyrelsens smiley-ordning kan i disse dage fejre 10 års jubilæum med visheden om, at stadig flere danskere kender til den samt at antallet af glade ansigter er stigende.
Fødevarestyrelsens smiley-ordning fejrer i disse dage 10 års fødselsdag.

Det var således i oktober 2001, ordningen første gang så dagens lys, og dengang fik cirka 7 af 10 butikker og restauranter en glad smiley.

Det tal er i dag øget til 85 procent.

Samtidig viser nye undersøgelser, at tæt ved 100 procent af forbrugerne kender smiley-konceptet, og to ud af tre forbrugere siger, at de rent faktisk vil fravælge en restaurant med en dårlig smiley.

- Smiley-ordningen er en god hjælp for forbrugerne, og så giver den virksomhederne et incitament til at overholde reglerne og have styr på fødevaresikkerheden. Det er en fin anbefaling overfor kunderne, hvis en virksomhed har en elitesmiley, og ingen seriøs virksomhed kan holde til, at der gang på gang bliver hængt en sur smiley op i indgangsdøren, siger fødevareminister Mette Gjerskov.

50 % med elite-smiley
I 2008 introducerede Fødevarestyrelsen elite-smiley’en. Den får de forretningsdrivende, der fire gange i træk fået tildelt en glad smiley.

I dag har over halvdelen af detailbutikkerne den eftertragtede elite-smiley.

Smiley’en kom på nettet med Findsmiley.dk i 2004 og får cirka 350.000 besøg om året.

Her kan forbrugerne også tilmelde sig en elektronisk service, der automatisk sender en mail med dugfriske kontrolrapporter fra favoritrestauranten, fritidshjemmet eller fiskemanden.

Også medierne har med stor flid brugt findsmiley.dk til at sammenligne virksomheder og brancher eller sætte lup på sager med stor betydning for forbrugerne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078