23948sdkhjf

Discount kommer til at dominere

80 procent af de købte dagligvarer vil være discountvarer inden 2020, mens discountkæderne kommer til at sidde på halvdelen af branchens omsætning.
Discount er kommet for at blive.

Det mener detailhandelsekspert og forbrugerøkonom Bruno Christensen, som dog også løfter en advarende finger mod udviklingen.

- Discount sætter dagsordenen. Dagligvarehandlen indordner sig og tilpasser sig. De almindelige supermarkeder tilbyder i stigende grad de samme varer som discountkæderne. Konsekvensen er, at vi får et fattigere butiksnet med et fattigere vareudvalg, siger direktør Bruno Christensen fra Detailhandels Promotion til Jyllands-Posten.

Han vurderer, at 80 procent af dagligvarerne vil være discount i 2020, mens discountkæderne vil øge deres andel af omsætningen fra de nuværende 35 til 50 procent i løbet af samme periode.

Kæderne skal ud på nettet
Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea, er enig i prognosen. Hun tror ikke, at mønstret vil ændre sig, selv om den økonomiske krise på et tidspunkt skulle slippe sit tag i Danmark.

- Detailhandlen vil ændre sig voldsomt i takt med, at mange opdager, hvor behageligt det er at handle dagligvarer over nettet. Når vi handler elektronisk, er det nemmere at vælge discountpodukter, fordi man let kan gennemskue priserne, siger hun.

Ifølge tal fra erhvervsorganisationen Foreningen for Distance og Internethandel (FDIH) vil 50 procent af al detailhandel i Danmark foregå på nettet inden 2020.

Det endelige skub i den retning kræver dog, at flere af de store kæder markerer sig mere med tilbud på nettet, hvor det især vil være varer, som ikke har krav om friskhed, der vil stå i høj kurs som objekter for store og besparende forbrugerindkøb.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.072