Plantesats trak Nakskov Mill Foods i rødt
Nakskov-virksomheden kom ud af 2019 med et minus på 6,3 millioner kroner. Året før var der et plus på 1,6 millioner. og de fire foregående år har tilsammen givet cirka 14 millioner på bundlinjen.
- Vi er ikke tilfredse med 2019. Underskuddet skyldes overvejende, at vi investerer i plantebaserede fødevarer, både i udvikling og udstyr. Vi tror stadig på, at det er det rigtige, siger direktør Christian Bring om Nakskov Mill Foods' store satsning på ekstruderet ærteprotein til plantebaseret køderstatning.
2019-regnskabet viser investeringer på 11,4 millioner kroner, og ifølge Christian Bring er der besluttet investeringer for cirka 20 millioner i år. Det betyder blandt andet, at der er indkøbt en helt ny linje til den plantebaserede produktion, en linje, som efter planen kommer op i juni. Og en linje, som trods den nuværende corona-afmatning altså er med til at give optimisme i Nakskov.
Ota Solgryn stadig på vej
Med til at farve sidste års bundlinje rød var også en del udgifter til omstruktureringer i forbindelse med den igangværende fusion af Nakskov Mill Foods og Crispy Food. Ejerne i Koff-koncernen er ved at lægge sidste hånd på en sammenlægning under navnet Crispy Food Nordic.
Crispy Food købte sidste år det ikoniske havregrynsbrand Ota Solgryn af amerikanske PepsiCo, og haregrynene skal fremover produceres på fanbrikken i Nakskov. Indtil videre foregår produktionen dog fortsat hos Quaker Oats i Storbritannien.
- Det går som forventet med Ota Solgryn, så vi har absolut ikke fortrudt, at vi har købt brandet hjem til Danmark. Vi tror på, at det er et brand, vi på den lange bane kan bygge op igen, siger Christian Bring, som ikke kan gå i detaljer med, hvornår produktionen bliver hentet til Nakskov. Men det bliver i år, fastslår han.