23948sdkhjf

Rema1000 til kamp mod madspild

Supermarkedskæden forsøger at bedre vilkårene for de små grøntavlere og samtidig mindske mængden af kasserede, friske madvarer.
Der findes som oftest helt klare retningslinjer for hvilke standarder for størrelse, forskellige grøntsager i supermarkederne skal overholde.

Det medfører en stor mængde af madspild, som Rema1000 nu forsøger at gøre op med.

- REMA 1000 ønsker at gøre en indsats for, at vi kan komme det skjulte madspild i produktionen til livs. Fra i dag vil vi som et forsøg sælge udvalgte grøntsager efter vægt i stedet for til en bestemt stykpris. Kunderne betaler samme lave pris pr. halvkilo, men de vælger selv, om de vil have en lidt større eller en lidt mindre vare. Det giver flere valgmuligheder for forbrugerne og mindre spild af god mad ude på markerne. Det er i hvert fald vores håb, siger Anders Rene Jensen, indkøbsdirektør i REMA 1000.

Koster forbrugerne 16 mia. kr.
Det vækker glæde hos forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad:

- I de fleste europæiske lande kan man købe frugt og grønt efter vægt – og ikke pr. styk. Derfor hilser vi REMA 1000s kamp mod det skjulte madspild velkommen, siger Selina Juul, stifter af Stop Spild Af Mad.

- Mange af vores medlemmer er singler og enlige, som ikke altid har brug for eksempelvis et stort hvidkål eller en stor selleri eller kan nå at få det spist i tide. Set i lyset af Danmarks madspild, som årligt koster forbrugerne 16 mia. kr., er REMA 1000s initiativ om at veje hvidkål, rødkål og selleri en vigtig milepæl i en forpligtende kamp mod madspild. Samtidig er det en hjælp til de mange forbrugere, som i denne krisetid, ikke skal tvinges til at købe mere, end de har brug for og penge til, siger Selina Juul.

I den gode sags tjeneste
Ordningen løber i en prøveperiode, som starter i dag og omfatter årstidsbaserede grøntsager som hvidkål, rødkål og selleri.

Rema1000 – som for tre år siden afskaffede mængderabatter for derved at mindske spildet af mad – håber, at forbrugerne vil tage vel imod initiativet.

- Vi gør det her i den gode sags tjeneste og håber selvfølgelig, at forbrugerne vil støtte op om initiativet – også selvom det uden tvivl vil medføre en del praktik og bøvl, når butikkerne skal minde kunderne om, at de skal huske at veje disse varer. Vi udarbejder informationsmateriale, som skal hjælpe kunderne med at forstå, hvad det går ud på, og hvordan de kan bidrage til at mindske madspildet, siger Anders Rene Jensen, og fortsætter:

- Vi tror på, at det er et spørgsmål om at ændre forbrugernes vaner. Nogle gange skal man gøre op med gamle vaner for at gribe nye og bedre muligheder. Vi er selv langt fra perfekte, men vi prøver at gøre indsats for at ændre situationen omkring madspild til det bedre, siger Anders Rene Jensen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08