23948sdkhjf

Fødevarebranchen roser Rema1000-initiativ

Forbrugerne er vigtige deltagere i kampen mod madspild, lyder det fra Landbrug & Fødevarer, som roser det seneste initiativ fra Rema1000.
Mandag meddelte Rema1000, at man i en prøveperiode vil sælge hvidkål, rødkål og selleri prissat efter vægt og ikke antal.

Formålet er at undgå det madspild, der opstår gennem supermarkedernes krav til ens udseende frugter og grøntsager, så disse kan sælges stykvis.

- Vi er rigtigt glade for initiativet, som helt sikkert kan være med til at mindske madspildet. Der er jo tale om en biologisk produktion, hvor man ikke bare kan trykke på en knap, så alle kålhoveder har samme størrelse, siger Klaus Jørgensen, teamleder ved Landbrug & Fødevarer, hvor han blandt andet beskæftiger sig med detailhandlen, forbrugertendenser og altså derfor også madspild.

1,3 mio. enlige
Han henviser til, at de danske husstande er så forskelligt sammensat, at det ikke giver mening at fokusere fødevarerne efter en bestemt standard. Ifølge tal fra Danmarks Statistik har antallet af enlige nu passeret 1,3 mio. kr., og det stiller fornyede krav til fleksibiliteten.

- Også hos landmanden og gartneren stiger fleksibiliteten, for derved kan de også sælge de små og store grøntsager til supermarkederne, siger Klaus Jørgensen.

Spildet ligger hos forbrugerne
Han mener dog ikke, at det er hos producenterne, den store besparelse ligger. Fødevareproducenterne er nemlig gode til at afsætte de grøntsager, der ikke har den rette størrelse, til andre led i fødevareproduktionen.

Derfor handler initiativet i langt højere grad om at påvirke forbrugerne, så disse vænner sig til, at produkterne kan variere i størrelse og udseende.

- Grundlæggende handler det om nogle holdningsændringer og vaner, der skal laves om på. Et initiativ som det her kan være første skridt på vejen mod en større bevidstgørelse. Både i indkøbssituationen og under madlavningen, konstaterer Klaus Jørgensen, som dog endnu ikke vil opfordre alle landets supermarkedskæder til at følge i Rema1000’s fodspor.

- Grundlæggende er det et rigtigt godt initiativ, men nu kører Rema1000 det selv i en prøveperiode. Vi skal lige se, hvordan det forløber, og hvad de konkluderer, før vi for alvor kan gå videre med det, fastslår han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078