Kæmpestor lakseterminal i farezonen
Det skriver Nordjyske .
Hidtil har Hav Line Gruppen haft en dispensation fra de norske regler om, at kvalitetskontrollen af laks altid skal ske på norsk jord. Derfor har selskabets skib kunnet fungere som et flydende slagteri.
Men nu har de norske myndigheder sagt nej til at forlænge dispensationen, og både skibet og den 8.000 kvadratmeter store lakseterminal i Hirtshals risikerer at være uden fisk fra 1. juli, skriver avisen.
Norwegian Gannet har en kapacitet på op til 1.000 tons fisk og henter laks fra havdambrug i det vestlige Norge, inden det sætter kurs direkte mod Hirtshals. Ombord på skibet bliver fiskene slagtet, renset og lagt på køl.
I terminalen i Hirtshals sorteres og pakkes de ferske laks i kasser med is og læsses på lastbiler.
10 ansatte
Hav Line Gruppen oplyser til Nordjyske, at lakseterminalen i øjeblikket har 10 ansatte. Det er langt færre end de 140 arbejdspladser, selskabet stillede i udsigt, da man præsenterede sine planer i 2018.
Carl-Erik Arnesen, bestyrelsesformand i Hav Line Gruppen, skriver i en mail til Nordjyske, at "terminalen har nok større kapacitet, end det vi kan udnytte i øjeblikket."
- Men man skal heller ikke glemme, at vi har været gennem et år med opstart af verdens største laksepakkeri. Det kræver lidt indkøring. Og så har vi mistet nogen leverandører af slagtefisk, som ikke vil bruge os, fordi vi har måttet slås med en fiskeriminister, tilføjer han.
Hav Line Gruppen har klaget over afslaget på sin dispensationsansøgning til det norske fiskeridepartement.
Selskabet har desuden sagsøgt den norske stat, fordi man mener, det var ulovligt at trække den første godkendelse tilbage.