Coop vil give danske varer et milliard-boost
Inklusive andre varer end fødevarer håber Coop at kunne flytte produktion af varer for milliarder af kroner, fortæller koncernen i en pressemeddelelse.
Coop går nu i gang med at udbyde produktion af Coops private label-varer - der sælges som blandt andet "Änglamark", "Coop" og "X-tra" - til danske producenter.
- Vi er parate til at betale lidt mere for danske varer, og vi tror, at det kan flytte produktion af varer til en samlet værdi på op til fem milliarder kroner over de kommende tre år. Det kræver, at danske producenter er konkurrencedygtige, for prisen er stadig vigtig, men vi tror, at det kan være en vigtig håndsrækning, siger koncerndirektør Jens Visholm fra Coop.
Den første aftale er allerede lavet. Produktion af Änglamark havregryn bliver nu flyttet fra Letland til Danmark, hvor Valsemøllerne fremover skal producere de økologiske gryn for Coop.
Under coronakrisen har Coop sammen med sine medlemmer og kunder skabt en plan for, hvordan koncernen kan yde sit bidrag til projekt "Genstart Danmark." Via annoncer i dagblade og på sociale medier er danskerne blevet inviteret til at komme med deres bud, og det har resulteret i flere tusinde tilbagemeldinger.
Deriblandt er ønsket om en øget indsats for danske varer, og det bliver altså noget af det første, Coop går i gang med at føre ud i livet.
Et andet element i planen om at støtte danske virksomheder er, at Coop vil mærke varer fra Danmark, så det bliver nemmere for kunderne at finde de danske varer i butikkerne.