Carlsberg ramt af det dårlige vejr
Nettoomsætningen steg med fire procent, mens resultatet af den primære drift gik 12 procent tilbage i årets tredje kvartal.
I Nord- og Vesteuropa faldt det samlede ølmarked en anelse i de første ni måneder, hvilket Carlsberg tilskriver forhøjede afgifter og dårligt vejr.
Til gengæld var der fremgang at spore på de fleste markeder i Asien.
- 2011 har været et udfordrende år, og vi har oplevet modvind som følge af højere inputomkostninger, dårligt vejr og vanskelige markedsforhold på vores største marked. Vi har bestræbt os på at kompensere for den negative effekt af disse udfordringer ved fortsat at fokusere på at fremme effektiviteten i alt, hvad vi foretager os. Samtidig har vi fastholdt vores fokus på profitabel udvikling ved at balancere volumen- og værdivækst, siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen.
Har tilpasningsplaner parat
Han understreger i samme ombæring, at Carlsberg for tiden har stor fokus på at holde sig klar til ændringer i en omskiftelig tid.
- Der er usikre udsigter for de globale makroøkonomiske forhold og forbrugeradfærden, og derfor vil vi holde skarpt øje med ændringer på vores markeder, således at vi kan tilpasse vores investeringer i salgs- og marketingaktiviteter, siger Jørgen Buhl Rasmussen og fortsætter:
- Vi har udarbejdet planer i tilfælde af, at det bliver nødvendigt at foretage yderligere tilpasninger, men vi planlægger allerede nu at fremskynde en række strukturelle tiltag for at kunne blive endnu mere effektive og kundeorienterede. Vi fortsætter arbejdet med at øge værdien af ølkategorien, hvilket også vil være nødvendigt for at kunne opveje de fortsat stigende inputomkostninger.