23948sdkhjf

Arla ruster sig til tysk indtog

Mejerigiganten ansætter ny direktør i Tyskland, hvor ambitionen er at blive blandt de tre største mejerier inden 2015.
Forårets fusion med Hansa-Milch og mandagens opkøb af Allgäuland-Käsereien ændrer med et Arlas status på det tyske marked, hvor mejeriet går fra at være eksportør til at være landets syvende største mejeriselskab.

Ambitionen er dog endnu større, for inden 2015 ønsker Arla at være landets tredje største mejeriselskab.

Det stiller øgede krav til mejeriets tyske repræsentation, hvilket opfyldes med en række organisatoriske ændringer.

Potentiale for synergi
Således bliver den tidligere direktør for internationale markeder, Tim Ørting Jørgensen, direktør for den nyoprettede stilling som Consumer Germany & Netherlands.

- På et år er Tyskland gået fra at være et eksportmarked for Arla til at være et selvstændigt marked med fem mejerier og forventninger om øget vækst. Så vi har brug for at opbygge en selvstændig organisation, som kan håndtere indvejning af mælk, markedsføring, salg, finans, HR og strategiudvikling for hele Tyskland, siger Tim Ørting Jørgensen, som får base i Düsseldorf, når den ny organisation er på plads fra årsskiftet.

Herfra har han ikke langt til Nederlandene, og det er ingen tilfældighed, idet Arla satser på et samspil mellem landene.

- Der er potentiale for synergier mellem de to kernemarkeder, og det bliver min opgaven at afdække dem og udnytte mulighederne på tværs, blandt andet når det gælder produkter, produktion, distribution og innovation. Men de to lande vil fortsat være selvstændige forretningsenheder, da forbrugere, kunder og forretningsmodeller er vidt forskellige, siger Tim Ørting Jørgensen.

Han afløses på posten som øverste chef for Consumer International af Finn S. Hansen, der indtil nu har været Senior Vice President for Mellemøsten og Nordafrika, og som hentes hjem fra Dubai til den ledige stilling.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097