23948sdkhjf

Splinterny flødebollefabrik har drillet helt vildt

Michael Møller Larsen, manden bag det fynske flødebolleeventyr med navnet Ærli', er stadig fortrøstningsfuld og ved godt mod. Og han lyder venlig i telefonen.

Men han lægger ikke skjul på, at han flere gange har været ved at eksplodere af frustration, arrigskab og dårligt humør, siden han midt i marts modtog det, der skulle have været hans kæreste eje: En splinterny flødebollemaskine til 2,2 millioner kroner, leveret af den tyske producent Wolf.

Udstyret har ikke drillet rigtig meget. Det har drillet rigtig, rigtig, rigtig meget, lader Michael Møller Larsen forstå. Så meget, at han for eksempel på Facebook har måttet sige undskyld til kunderne.

"Skulle du være i besiddelse af en æske af vores kompromisløse flødeboller, som bare ikke lever op til vores vanlige kvalitet, så ombytter vi den til nye. Vi beklager ulejligheden og lover at vi har lært af vores fejl", skrev Ærli' således forleden på sin Facebook-side.

Skævt, unøjagtigt og manuelt

Fejlene har ikke noget med smagen at gøre, men siden Ærli' modtog den nye maskine, har langt fra alle flødebollerne fra Haarby set ud, som de burde.

- For eksempel kunne vi i lang tid ikke få båndet til at køre helt lige, og vi kunne heller ikke få bundene til at være fem centimeter i diameter, som de skal. Det kunne svinge fra 4,5 til 5,5 centimeter. 

- Vi har stået og hamret på båndet for at skabe vibrationer, så chokoladen flød ordentligt ud, fortæller den fynske iværksætter.

Ikke nok med det: Den tyske producent har også leveret en maskine, som er designet til at lave bunde med en tykkelse på en centimeter. 

- De har i lang tid hævdet, at jeg havde bestilt en centimeter, men nu har jeg heldigvis fået dokumenteret over for dem, at jeg bestilte to-tre millimeter. Derfor har vi netop modtaget nogle nye dele, som vi nu skal have monteret, siger Michael Møller Larsen.

Alt i alt er problemerne nu langt hen ad vejen ved at være løst, dog må Michael Møller Larsen og hans medarbejdere stadig manuelt stå og sprøjte flødebolleskummet på bundene. Den såkaldte skumdepositor, der er en særdeles vigtig del af produktionslinjen, er det således endnu ikke lykkedes at få til at fungere.

Hjælpsom ingeniør

- Men det andet har vi fået til at virke. Ikke mindst fordi vi efter Food Supplys tidligere omtale af problemerne med at få maskinen installeret blev kontaktet af en maskiningeniør fra PJ Engineering. Han tilbød at hjælpe os, og det har han virkelig gjort.

- Blandt andet havde vi jo det problem, at båndet kørte skævt hele tiden. Maskiningeniøren kiggede på det i 10 minutter, og så kom han og spurgte, om "kan vi vende det bord dér?".

- Jeg sagde, at det kunne vi ikke rigtig, for vi havde lavet el-installationerne. Så sagde han, at "på den der måde får vi aldrig det bånd til at køre lige". Så vendte vi bordet, og nu fungerer det, fortæller Michael Møller Larsen.

Flødebolledirektøren modtog mandag de maskindele, som forhåbentlig kan få løst også skumproblemet. Han har opgivet at få ordentlig hjælp fra teknikerne hos Wolf, så nu går han igen i gang med selv at få maskineret i topform - med hjælp fra PJ Engineering, der ifølge Michael Møller Larsen har fortalt tyskerne, hvordan de skal lave grejet ...

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093