23948sdkhjf

Ny, dansk alko-danskvand begynder at få fat i markedet

Han er oppe imod store brands som Bacardi Breezer og Mokaï, men han føler sig overbevist om, at han har fundet en fremragende niche.

Iværksætteren Kasper Kriby er i fuld gang med at brede sit nye læskedrikbrand, Dansk, ud på det danske marked, og han har netop fået ekstra vind i sejlene: Samtlige godt 100 Q8-tankstationer i Danmark får Dansk på hylderne 1. september, og onsdag i denne uge fik han også landet en aftale med 7-Eleven.

Dansk er danskvand tilsat frugtsmag og fire procent alkohol - og med kun et par gram sukker pr. dåse. Sidstnævnte betyder, at Kasper Kriby ikke er bange for at konstatere, at han er first mover i kategorien herhjemme.

- Der er tale om det, som i USA hedder hard seltzer, altså en danskvand med alkohol. I USA forsøger producenterne typisk at holde sukkerindholdet på nul. Mit produkt indeholder ikke nær så meget sukker som de alkopops, der ellers er på markedet herhjemme, men jeg har alligevel af hensyn til smagen taget lidt sukker med i Dansk, fortæller Kasper Kriby.

Han peger på, at Dansk også adskiller sig fra de fleste andre alkosodavand-produkter på grund af de smage, han har valgt.

- Typisk er det jo for eksempel ananas, hyldeblomst eller mango. Jeg har valgt en noget anden fremgangsmåde, og det er måske en chance at tage, men jeg synes, det er et lidt mere modent produkt, siger han med henvisning til de indtil videre tre Dansk-varianter: Hyben & Timian, Ribs & Ingefær samt Pære & Appelsinblomst.

Om baggrunden for sit store sats på hard seltzer fortæller Kasper Kriby, at han havde idéen med, da han for knap et år siden flyttede hjem til Danmark efter næsten syv år i USA. Dér var han med til at etablere cafékæden Dr. Smood.

Nye medejere


- Jeg kom hjem og var fast besluttet på at give det et forsøg med hard seltzer som et rigtig dansk produkt.

- Vi får frugtbasen med alkohol produceret hos ingrediensvirksomheden Einar Willumsen i Brøndby, og så bliver der tilsat kulsyreholdigt vand hos Bryggeriet Vestfyen. Det hele baseret på det koncept, jeg har udviklet hjemme hos mig selv i lejligheden, fortæller den københavnske iværksætter.

Når han siger "vi", hentyder han til, at han for nylig har fået brødrene Karsten og Morten Mathiesen ind som investorer/medejere.

- De ved, hvordan man driver en forretning, så det er rigtig godt at have dem at sparre med, konstaterer Kasper Kriby, der ikke ønsker at oplyse, hvor meget brødreparret har skudt ind i Dansk. Han vil også gerne holde det hemmeligt, hvor meget han selv har investeret.

- Men jeg bruger al min tid på det her projekt, og jeg går i seng med et smil og vågner op med et smil. Og nu begynder det i al beskedenhed også at ligne noget, jeg kan leve af, nævner han.

Ud over de nye aftaler med Q8 og 7_Eleven har Kasper Kriby fået sine Dansk-dåser på hylderne i samtlige 69 Irma-butikker, og også Meny-kæden er med på listen over kunder.

Indtil videre har Kasper Kriby en enkelt nyansat deltidsmedarbejder, som hjælper med at præsentere dåserne ude hos ikke mindst caféer i København og omegn. men drømmen er, at Dansk kommer ud i hele Danmark, og også gerne i andre lande.

- Men nu skal vi nok lige kravle, før vi kan gå, siger stifteren, der får fyldt 100.000 nye dåser Dansk i den kommende uge. De første 100.000. som blev tappet i juni, er således ved at være solgt, nævner han.

I alt har Kasper Kriby i første omgang fået fremstillet 300.000 dåser, som bliver fyldt med alko-danskvand over tre omgange - 100.000 dåser pr.tapning.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062