Fødevarevirksomheder ønsker individuelle truckløsninger
Et øget fokus på effektivitet, ergonomi og godt arbejdsmiljø får fødevarebranchens virksomheder til at efterspørge specialiserede truckløsninger.
Det er oplevelsen hos Walsted Truck, der leverer kundetilpassede interne transportløsninger og producerer nogle af verdens eneste trucks med to trækkende hjul i stedet for blot ét.
- Fødevarebranchen prioriterer i stigende grad løsninger, der sikrer bedst mulig tilbagebetaling på den lange bane. Flere ønsker en konstruktion, der er individuelt designet med henblik på højere effektivitet og bedre arbejdsmiljø på det enkelte brugssted. Samtidig sættes udbudsprisen i forhold til, om produkterne forventes at have en levetid på 5 eller 25 år, siger direktør Michael Walsted, der er fjerde generation i virksomheden.
Som eksempel nævner han den elektronisk styrede ostevender, man netop har leveret til Arla Foods’ mejeri i Kvibille, Sverige.
- Stableren har to gaffelsæt, som løfter forme med 600-1.000 kg. ost af transportbåndet. Herefter roterer den ostene 180˚ og kører dem til oplagring. Stableren er dimensioneret efter fabrikkens rum, og styringerne er placeret i en vandtæt boks. Ventilen er inddækket for optimal holdbarhed og hygiejne i brugsmiljøet med 25 % saltmættet luft. Alt i alt en individuel løsning, der både giver øget effektivitet, hygiejne og levetid.
Coop opdaterer trucks for bedre effektivitet og arbejdsmiljø
Coop Danmark var blandt de første herhjemme, der for alvor satsede på individuelle løsninger til intern transport.
Vedligeholdelseschef Martin Kramme fortæller, at virksomheden allerede i halvfjerdserne købte cirka 1.100 skræddersyede trucks.
- I 1995 skulle de første udskiftes, og vi lagde en ordre på yderligere 500 Walsted-trucks.
Med en 2010-omsætning på 42,5 mia. kr. er Coop landets største fødevareleverandør, og enorme varemængder bliver hver dag flyttet på de syv lagre, der forsyner kæderne Brugsen, Fakta, Irma og Kvickly.
Derfor har man ifølge Martin Kramme vedvarende fokus på at optimere forsyningskæden og den interne logistik.
- Butikkernes bestillinger bliver indlæst i vores lagersystem. Herefter får lagerekspedienterne efter princippet ’pick by voice’ oplæst én vare ad gangen og kører trucken dertil. Varen placeres på pallen, og ekspedienten melder ’klar’, hvorefter han får næste vare oplæst, siger vedligeholdelseschefen, der netop har opgraderet sine hundredevis af Walsted-trucks.
- Dels fik vi gearet motorerne, så trucksene kan køre stærkere, og dels er de i tæt samarbejde med vores arbejdsmiljøorganisation blevet ergonomisk modificeret på en lang række områder. Vores ekspedienter bruger 40 procent af deres tid på trucksene, så det er vigtigt, at ryggen belastes mindst muligt, og at ledskader forebygges.
Vil gerne betale ekstra for specialløsning
Michael Walsted nævner 3-Stjernet, Danish Crown og Tulip samt de tyske pølsefabrikker Heinrich Nölke og Stockmeyer som nogle af de fødevarevirksomheder, der har prioriteret en skræddersyet løsning.
Også DK Foods, der ugentligt leverer toppings til over 2 mio. pizzaer, kører med Walsted-trucks.
- Vi vil kun have trucks i rustfrit stål og med servostyring, så for os var det oplagt at betale ekstra for at få en specialløsning med lang levetid, der kører hurtigere og trækker bedre. Med dobbelthjulstrækket er køresikkerheden i top, og opbygningen er unik for at dække særlige brugsforhold og behov hos os. Vi kører med 400-1.000 kg pr. løft, og bredden og længden på gaflerne matcher vores specielle pølsestativer, forklarer produktionsdirektør og medejer Steffen Ramsgaard.