Arla opruster på det russiske marked
En samarbejdsaftale med Ruslands tredje største mejeriselskab skal være med til at indfri Arlas ambitioner om at blive blandt de førende på det russiske marked.
Således har Arla indgået en aftale om fælles produktion af netop gul-ost med Ruslands tredjestørste mejeriselskab Molvest Group.
Investering på 25 mio. kr.
Produktionen skal foregå i byen Kalacheevsky i det sydvestlige Rusland, hvor Arlas russiske selskab – Arla Foods Artis – sammen med mejeriselskabet Molvest Group vil ombygge et af Molvests eksisterende mejerier til et gul-ost mejeri.
- Rusland er et af vores strategiske vækstmarkeder, og denne aftale er vigtig, fordi den nu giver os mulighed for at kombinere eksportforretning til Rusland med lokal produktion. Det bliver næppe vores sidste ekspansion i Rusland, men denne aftale alene forventes at fordoble vores omsætning på det russiske marked inden udgangen af 2015, siger Arlas adm. direktør Peder Tuborgh om investeringen, som løber op i 25 mio. kr.
Arla og Molvest forventer, at den fælles produktion kan påbegyndes tidligt i 2013. Målet er en årlig produktion på ca. 6000 tons i 2014 og derefter en produktionsvækst på 10 procent om året.
Rusland et attraktivt marked
Arlas forretning i Rusland voksede i 2011 med ca. 30 procent til en omsætning på ca. 500 millioner kroner – en vækst, der blev drevet af eksport fra Skandinavien af Lurpak smør, Castello specialoste og flødeoste under varemærket Arla Natura. Den eksport forventes at blive øget yderligere som indirekte effekt af, at Arla får produktion i Rusland.
- Med etablering af lokal produktion i landet kan vi tilbyde et bredere sortiment og byde ind på større volumener. Det styrker vores position over for den russiske detailhandel, og det vil øge vores eksport fra Skandinavien til Rusland. Den effekt kender vi fra vores andre markeder i f.eks. USA, Tyskland og Canada, siger Senior Vice President Hans Christensen, der har ansvaret for Arlas forretning i Rusland, Polen og Nordamerika, og fortsætter:
- Rusland er et attraktivt marked for os, fordi der findes mange forbrugere, der er villige til at betale for god kvalitet. Vi har en ambition om at blive et af de ledende mejeriselskaber inden for gul-ost kategorien i Rusland. Med os har vi skandinavisk ekspertise og kompetencer til at fremstille oste af høj kvalitet, og det giver os rige muligheder for at kunne opbygge en langsigtet position på det hurtigt voksende russiske marked.
Aftalen forudsætter godkendelse fra de russiske konkurrencemyndigheder.
Fakta om Molvest Group:
• Privatejet russisk mejeriselskab med hovedkontor i byen Voronezh.
• Årlig omsætning på ca. 250 millioner USD.
• Har i dag ni mejerier, hvoraf et ligger i Ukraine.
• Producerer konsummælk, smør, drikkeyoghurt og ost.
• Regnes for at være Ruslands tredjestørste mejeriselskab inden for traditionelle mejeriprodukter.
Fakta om Arla i Rusland:
• I Arlas koncernstrategi 2015 er Rusland anset som et vækstmarked – sammen med USA, Kina, Mellemøsten & Nordafrika, og Polen.
• Årlig omsætning på ca. 500 millioner DKK.
• I 2007 købte Arla Foods 75% af Artis Distribution og cementerede dermed sin forretning i Rusland under navnet Arla Foods Artis. Forretningen er fokuseret på salg af ost og smør fra Danmark og Sverige.
• Arlas strategi i Rusland er at opbygge stærke markedspositioner med højkvalitets-varemærker inden for smør og ost kategorierne, at satse på de største metropoler med min. 500.000 indbyggere, samt at opsøge muligheder for lokal produktion gennem partnerskaber eller opkøb.
• Blandt de produkter Arla sælger i Rusland er Lurpak smør, Castello specialoste og flødeoste under varemærket Arla Natura.