"Usædvanlige markedsforhold" giver Hartmann vækst på 21 pct.
Efterspørgslen efter æg er kun gået en vej under coronakrisen, og det kommer Brødrene Hartmann til gode.
I regnskabet for tredje kvartal, som netop er offentliggjort, præsenterer æggebakkeproducenten et driftsresultat på 98 mio. kr. før justering for hyperinflation og særlige poster. Det er en fremgang på 21 pct. i forhold til samme periode sidste år.
- Travlheden fortsatte i 3. kvartal, hvor covid-19 fortsat medførte en usædvanligt stærk efterspørgsel efter Hartmanns emballage. Vores lagre var nedbragt efter det historisk høje salg i andet kvartal, og fabrikkerne kørte på fuld kraft, ligesom vi fortsatte arbejdet med at udvide produktionskapaciteten for at kunne imødekomme kundernes efterspørgsel, udtaler adm. direktør Torben Rosenkrantz-Theil i forbindelse med regnskabet.
Fabrikanten beskriver kvartalet som havende et "ekstraordinært højt aktivitetsniveau" som følge af de "usædvanlige markedsforhold" forårsaget af covid-19-pandemien. Hartmann forventer nu en overskudsgrad på 16-18 pct. (fra 15-18 pct.), mens forventningerne om en omsætning på 2,5-2,7 mia. kr. og investeringer i niveauet 600 mio. kr. er uændrede.
I november gennemførte Hartmann købet af indiske Mohan Fibre, som vil bidrage moderat til koncernens resultater i 2020, og i september indgik virksomheden en betinget aftale om at købe russiske Gotek-Litar.
Gotek-Litar er en førende producent af detail- og transportemballage til æg og forventes at udgøre en god platform for langsigtet vækst i det russiske marked.
(Forsidefoto: Colourbox)