23948sdkhjf

Økologi deler mænd og kvinder

Mens flere mænd end kvinder hovedsageligt køber økologisk på grund af miljø og kvalitet, fokuserer flere kvinder på sundhed og dyrevelfærd, viser en analyse fra FDB.
Mænd og kvinder har forskellige bevæggrunde, når de lægger økologiske varer i indkøbskurven. Spørger man dem, hvad der er den vigtigste årsag til at vælge økologi, er det oftest mændene, der vægter miljø og kvalitet højest, mens det hyppigst er kvinderne, der motiveres af sundhed og dyrevelfærd.

Det viser en undersøgelse blandt 2.045 repræsentativt udvalgte danskere, som FDB Analyse har foretaget for Coop og Økologisk Landsforening.

Mere præcist er sundhed i højere grad motiverende for kvinder end for mænd, når de køber økologiske grøntsager og frugt, og for kvinder vejer hensynet til dyrevelfærd tungere, når de vælger ø-mærket mælk, æg og kød.

For mændene derimod er miljøet oftere det vigtigste argument, når de vælger økologisk mælk, æg og kød, og kvalitet er hyppigere afgørende for deres valg af økologiske grøntsager og frugt, end hos kvinderne.

Kvinder og mænd – omsorg og fakta
- Det er nok kvindernes bløde sider, der spiller ind, når de vælger økologi på grund af dyrevelfærd og sundhed, vurderer Helle Bossen, markedskonsulent i Økologisk Landsforening, der er en forening for økologiske virksomheder, landmænd og forbrugere.

- Vi ved fra tidligere undersøgelser, at kvinderne ønsker at drage omsorg for både deres børn og dyrene ved at vælge økologi. De vil gerne vide, at kyllingen, som har lagt æggene, har haft det godt, mens den var i live, og de vil være sikre på, at deres børn ikke får mad med rester af sprøjtegifte, siger hun og fortsætter:

- Mændene derimod er mere fakta-orienterede, når de træffer deres valg. Derfor er det miljø og kvalitet, der motiverer dem, når de køber økologisk, fordi der her er tale om noget helt målbart. Eksempelvis ved man, at der i gennemsnit er 30 procent flere vilde planter, insekter, fugle og andre dyr på markerne, når de dyrkes økologisk sammenlignet med landbrug drevet med sprøjtemidler og kunstgødning. Og kvaliteten kan de jo selv smage, siger Helle Bossen.

Den fortolkning er livsstilsekspert Henrik Byager helt enig i.

- Undersøgelsens resultater viser egentlig den traditionelle fordeling af, hvad mænd og kvinder synes er vigtigt. For mændene skal argumenterne for at vælge økologi være håndgribelige og rationelle. De skal kunne smage forskellen og se effekten. Kvinderne går mere op i de bløde værdier, og for dem vejer de etiske og humanistiske argumenter tungere, når de køber økologi, siger han.

Kilde: FDB Analyse / Økologisk Landsforening

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109