23948sdkhjf

Få styr på salgskanalerne og tænk globalt

Fremtidens vindere bliver de detailkæder, som evner at få de fysiske butikker, nethandel og handel på smartphones til at hænge sammen.
Den turbulente verdensøkonomi og nye teknologier sætter en ny dagsorden for detailhandlen. Både globalt og nationalt.

Vækstmarkederne uden for Europa og USA får fortsat stigende betydning, og samtidig skal kæderne forberede sig på et marked, hvor de skal have deres salgskanaler til at spille sammen. På et tidspunkt hvor forbrugerne har taget internethandel til sig, står branchen globalt foran den næste store udfordring. Nu vil forbrugerne handle via smartphones.

Sådan lyder konklusionen i Deloittes 2012-udgave af analysen Global Powers of Retailing.

- Det handler om mere end blot at etablere en salgskanal via internettet, hvilket for de fleste store kæder er et ”must” i dag. Udfordringen er i langt højere grad at få skabt en sammenhæng mellem salgskanaler, så fysiske butikker, internetshop, apps, så du kan handle via smartphones, spiller sammen, siger Mie Stryg-Madsen, der er leder af Branchegruppe Handel i Deloitte i Danmark.

Analysen peger samtidig på, at det fremover vil være de nye vækstmarkeder, som vil trække fremgangen i den globale detailhandel.

To danske virksomheder indgår
Mens det kinesiske marked er gået en anelse ned i tempo, er der fortsat vækstmuligheder i BRIK-landene og i andre vækstøkonomier, hvor den hastigt voksende middelklasse udgør et kæmpepotentiale. Analysen indeholder nøgletal for verdens 250 største detailkæder og viser bl.a. hvilke af disse kæder, som har haft den kraftigste vækst. Virksomheder med hovedsæde i lande som Rusland, Kina, Tyrkiet, Brasilien, Sydafrika, Mexico og Chile udgør en tredjedel af top-50, når man måler på den gennemsnitlige vækst over fem år.

- Generelt har de europæiske, og det gælder også de danske virksomheder, en konkurrencefordel i kapløbet om at komme ind på nye markeder. I langt større grad end de amerikanske er de allerede veletablerede på markeder, som rækker udover hjemlandet. Det skal selvfølgelig ses i lyset af, at det amerikanske hjemmemarked er langt større end de nationale europæiske markeder. Men de europæiske kæder er vant til at drive forretning på tværs af grænser, hvor forskellige skatteforhold og arbejdsmarkedslovgivning skal håndteres, samtidig med at produktudvalg, markedsføring og salgssteder skal tilpasses de lokale forhold, siger Mie Stryg-Madsen.

Som tidligere er både Dansk Supermarked og FDB/Coop Danmark som de eneste danske virksomheder repræsenteret på listen over verdens 250 største detailkæder. Dansk Supermarked som nummer 89, og FDB/Coop Danmark som nummer 139.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109