Vanetænkning koster fødevarevirksomheder dyrt
Både Dragsbæk Margarine og BioMar har sparet mange penge på at tage virksomhedernes serviceaftaler op til revision.
Det mener i hvert fald Horsens-virksomheden Multicheck, som servicerer industrielt vægtudstyr.
- Jeg oplever mange nye kundeemner, der ikke tør at sige ja til et godt tilbud. Gamle aftaler bliver ikke tjekket og service bliver ikke sammenlignet, selvom jeg kan tilbyde store besparelser. Der hersker ofte en ”sådan-har-vi-altid-gjort” mentalitet i mange virksomheder, fortæller servicekonsulent Tina Leitner fra Multicheck.
Dragsbæk og BioMar sparer stort
Påstanden bekræftes af Dragsbæk Margarine i Thisted, som har fundet store besparelser ved at tjekke serviceaftaler.
- Vi har sparet næsten 25% om året ved at skifte til ny leverandør af service på vores vægtudstyr, fortæller produktionschef Karsten Rokkedal.
Samme toner lyder fra Brande hos Biomar, der producerer fiskefoder. Her gav et tjek af serviceaftaler ligeledes god mening:
- Vi reducerede vores årlige omkostningerne med 35% i forhold til gamle serviceaftaler, fortæller vedligeholdelsesleder Carsten Lenz.
Et eksempel er administration af certifikater og godkendelser, som i dag, hurtigt og billigt, kan formidles via internet og IT. Ofte smitter denne effektivisering ikke af på priserne i gamle serviceaftale,
- Her kan mange virksomheder skære ned i deres udgifter og samtidig opleve forbedret service, siger Tina Leitner fra Multicheck.